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흄의 인위적 덕과 ‘이성’ 개념을 통해서 본 여성주의 철학

Hume’s Feminist Philosophy in light of ‘Artificial Virtue’ and the concept of ‘Reason’
한국여성철학 제26권, 2016.11, 73-101 (29 pages)
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초록
흄의 철학에서 여성주의 논의와 관련된 첫 번째 쟁점은 인위적 덕으로서 ‘순결’과 ‘정숙’에 대한 흄의 입장이 어떠하였는가 이다. 즉 이 논의와 관련해 흄이 성차별주의자인가 아닌가 하는 것이었다. 두 번째 쟁점은 이성과 감성의 대결구도 속에서 여성주의를 새롭게 해석하는 것이다. 본 논문의 목적은 이 두 쟁점을 소개하고 나아가 이성과 감성의 대결 구도가 아닌 확장적 의미에서의 이성 개념인 ‘반성’ 개념을 통해 여성주의의 가치를 발견하는 것이다.
흄은 ‘도덕’과 ‘이성’에 관해 본질적으로 현실적이고 진보적인 생각을 가졌다고 말할 수 있다. 즉 그는 무엇이 옳은 행위이고 참된 믿음인가에 대해 어떤 특권적이고 시간을 초월한 관점이 있다는 것에 반대한다. 흄의 이러한 생각은 20세기 여성주의철학 논의에서 두 가지 흐름에 영향을 주었다. 첫째, 평등주의 시각의 여성주의 철학자들은 ‘이성’의 능력에 있어 여자와 남자가 동일하기 때문에 정치권력에 있어서도 남녀가 평등해야 한다고 주장한다. 한편, 이와 다른 전통의 여성주의 철학자들은 여성과 남성의 차별성을 통해 여성의 우월성을 부각시키려 했다. 그에 따르면 여성은 감수성에 있어 남성보다 훨씬 뛰어나고 도덕은 감수성의 문제이기 때문에 여성이 도덕적으로 더 우월할 수 있다고 주장한다.
한편, 21세기에 들어 여성주의 철학에서는 ‘이성’이라는 개념에 대해 새로운 접근을 시도함으로써 여성주의에 대한 새로운 패러다임을 제시한다. 이 논문에서 우리는 이러한 입장에 대해 살펴보게 될 것이다. 나는 흄 철학에서 가장 논쟁적 주제의 하나인 ‘이성’ 개념에 대한 최근 게릿과 베이어의 서로 다른 해석이 양립 가능함을 보임으로써 흄 철학에서 여성주의의 가치를 부각시키고자 한다.

The debate of feminism in Hume’s philosophy firstly emerged from the issue as to whether Hume was a sexist or not concerning Hume’s discussion on the ‘chastity and modesty’ as ‘artificial virtue’ in Hume’s Treatise, Book III. The second issue on this debate is concerned with a new interpretation of feminism in terms of the contrast between reason and passion. In this paper, I first introduce these two issues. Secondly, I shall suggest that we can find the value of feminism when we take Hume’s reason as progressive one which is not in contrast with passion.
We can say that Hume takes both morality and reason to be essentially temporal and progressive. He opposes the idea that morality and reason provide, in principle, a single privileged and timeless point of view on questions of right action and right belief. In this paper, I suggest that this constitute one of the most valuable aspects of Hume’s philosophy for feminism. These ideas has influenced on the 20th century feminist philosophy in two ways: they were divided amongst themselves, between those who believed in sexual difference, and in women’s superior sensibility and taste, and those who wanted, rather to insist on the equality of the sexes. Both attitudes are perennials of women’s political thought, but it is the egalitarian attitude which insists that there are political rights that can be justified by reason, and that reason is the same in both men and women, which fed most directly into the movement that has enhanced women’s political rights.
I present a new paradigm on feminism by attempting to investigate a new concept of ‘reason’ which is one of the most controversial issue in Hume’s philosophy and by trying to reconcile Garrett’s and Baier’s interpretation on Hume’s reason.

목차
요약문
1. 들어가는 말
2. 인위적 덕으로서 순결과 정숙: 왜 여성의 덕인가?
3. 흄의 ‘이성’ 개념에 대한 베이어의 해석
4. 흄의 ‘이성’ 개념에 대한 베이어의 해석과 게릿 해석의 화해와 여성주의
5. 결론: 흄의 ‘이성’ 개념과 여성주의의 가치
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