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Toward Critical Confucianism

- Woman as a Method

비판유교 정립을 위한 시론 : 방법으로서의 여성
한국여성철학 제26권, 2016.11, 131-152 (22 pages)
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초록
Critical Confucianism I try to advocate is based on the idea that Confucianism is multi-lateral having dynamic movements corresponding to the demands of historical contingency of a nation and thus yet to be newly formed upon historical changes. The perspective of women provides us with a theoretical platform where we could have a unified look at Korean philosophy. I am using the concept of woman here as a method, that is, a method by which I could build a framework in which traditional Korean Confucian philosophy could be located. I explore the possibility of critical Confucianism by taking a women’s perspective concerning the question of human nature issued in Horak Debate in the late period of Joseon. The debate is concerned with the sameness of the natures of humans and things. Ki-oriented philosophers tended toward the view that takes the nature of humans and the nature of things to be the same. I claim that ki philosophy disposed of transcendent li could make the philosophical base for the philosophy of liberation in Korea. Im Yoonjidang showed us a way.

본 논문은 비판적 유교의 가능성을 탐색하며, 그것이 여성의 관점을 유교에 접목시켰을 때 가능할 수 있음을 논하고자 하였다. 유교는 매우 오래된 전통 안에서 발전되어온 사상으로서 매우 다양한 얼굴과 갈래를 지니고 있는 사상전통이다. 한국 유교의 전통을 중국 유교 전통의 일부로 불 수 있는가, 아니면 한국유교의 독자성이 있는가는 동양철학자들이 논할 바이다. 그러나 논자는 한국 유교 안에서 고유하게 발전된 논의 중 ‘호락(湖洛)논쟁’에 주목하여 유기론자로 불리는 임성주의 누이인 임윤지당이 어떻게 기철학의 관점에서 남녀평등론을 주장하고 있는지를 살핌으로써 한국 고유의 유교 논쟁을 여성적 관점에서 세워보고자 하였다.
호락논쟁은 인간과 사물 사이의 본성이 다르고 같음에 관한 논쟁으로서 호론은 다름을 주장하였고 낙론은 같음을 주장하고 있다. 이 논쟁은 매우 복잡한 성격을 띄고 있는데 심성론과 연결되어 성인과 범인의 심성이 다른 면이 있다고 주장한 호론자들과 달리 낙론자들은 인성과 물성은 동일하며 성인과 범인 사이에도 기의 치우치고 편향됨에 있어서 차이가 있을지언정 그 본성에 있어서는 차이가 없다고 보았다. 임윤지당의 오빠 임성주는 낙론에 기울었으나 후에는 이기이분법을 비판하고 더 나아가 기 일체론을 주장하였다. 임성주의 기론에 영향을 받은 임윤지당은 성인과 범인의 동일성 뿐만 아니라 여성과 남성의 본성적 동일성을 주장하였다. 임윤지당은 본질적 측면에서 남녀평등을 주장하였다. 시대적 한계 안에서 유교적 부덕을 몸소 실천하여 경험적 역할에 있어서의 남녀차이를 받아들였으나 또한 남성처럼 글을 읽고 쓰는 삶을 실천하였다. 논자는 기철학과 임윤지당의 여성주의 기철학적 관점을 비판적 유교의 정립을 도모할 수 있는 단서로 보고자 하며, 한국 유교의 새로운 가능성을 여성주의 기철학에 기반한 비판적 유교 안에서 찾고자 하였다.

목차
abstract
1. Chinese Philosophy vs. Philosophy in China
2. Challenges to the Neo-Confucian Worldview in Joseon after Imjin War
3. Im Yoonjidang : Ki Philosophy and the Equality of Women and Men
4. Critical Confucianism
Reference
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