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음양론과 여성철학

- 유교 노동관을 중심으로

The Theory of Yin-Yang and Feminist Philosophy : Through the Perspective on the Lavor in Confucianism
김미영
한국여성철학 제26권, 2016.11, 153-175 (23 pages)
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초록
본고는 유교 여성관을 논할 때면 중심주제로 떠오르는 음양론을 유교 노동관을 통해서 재해석해보고자 하였다. 유교에서는 ‘양인 하늘은 높고 음인 땅은 낮다.’라는 의미에 따라, ‘양인 남자는 높고 음인 여자는 낮다.’고 한다. 이는 오랫동안 ‘유교는 여성비하적이다.’고 평가하는 근거로 작용해왔다. 그러나 본고에서는 유교에서 음과 양은 반드시 생물학적인 여성과 남성으로 대별되지 않는다는 점을 유교 노동관을 통해 제시하였다. 이를 통해 음적인 영역에 해당되는 노동 영역을 유교에서는 천시하였다는 일반론이 성립될 수 없음을 유교의 은둔 개념을 통해 설명하였다. 또한 음적인 존재로서 노동영역인 가정에 귀속된 전통사회의 여성들에게 붙여진 여성군자 개념은 양-군자 음-소인이라는 의미규정에 따른다면 성립할 수 없는 개념이다. 이러한 예는 양-군자-남성, 음-소인-여성의 의미배열이 절대적이지 않음을 단적으로 드러낸 것이라 할 수 있다. 은둔을 선택한 남성은 군자인 남성이 음적 영역인 노동 영역에 자신을 자리매김한 예이며, 여성군자는 소인인 여성이 음적 영역인 노동 영역에서 자신을 군자로 세운 예라고 할 수 있다. 이는 의지를 가지고 활동하는 인간에게 남성-양-공적 영역과 여성-음-가정(노동 영역)이라는 의미배열은 절대적이지 않고 자신이 의지를 가지고 활동하면서 새로운 의미를 창출할 수 있는 여지가 무한히 열려 있다는 것을 의미한다.

This paper tried to reinterpret the theory of Yin-Yang through the perspective on the labor in Confucianism. In Confucianism, it is said “the man as Yang is high, and the woman as Yin is low,” according to the theory that the heaven as Yang is high, and the earth as Yin is low. For a long time, this has been the ground that Confucianism is defaming women. However, this paper suggested through the perspective on the labor in Confucianism that Yang and Yin do not necessarily match biological men and women. Through this, it was argued through the concept of Confucian hermitship that it cannot be established the general position that Confucianism contempts the labor which comes under the category of Yin. Also the concept of virtuous women cannot be existed according to the Confucian position that Yang equals to virtue and Yin to vice, but the title of virtue was given to the traditional women who belonged to the labor sphere as Yin. These examples flatly show the arrangement of Yang-virtue-men, or Yin-vice-women is not absolute. There are examples that virtuous men are positioned to the labor sphere as Yin, or vicious women are positioned to the virtuous women in the labor sphere as Yin. This means that the placement of men-Yang-public, or women-Yin-private is not absolute to the people who are living with will, and the room creating its new meaning is opened endlessly to them.

목차
요약문
1. 들어가는 말
2. 음양론에 기반한 전통적 여성관에 대한 현대 논의들과 그 문제점
3. 유교 노동관과 음양공사론
4. 유교 노동관과 여성
참고문헌
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