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수치의 윤리, 그 실천적 함의

Ethics of Shame, Its Practical Implications
한국여성철학 제26권, 2016.11, 205-229 (25 pages)
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초록
이 글은 현대 수치심 연구가 지나치게 심리적인 차원에서만 다루어지거나, 윤리적 관점에서 역시 그것의 부정적인 측면에만 조명해왔다는 문제의식 아래, 수치심의 윤리적 의의를 조명하고자 한다. 수치심은 그 사회 공동체가 공유하는 목표나 이해와 관련된 일종의 공동체적 감정이란 점에서 사회적 존재로서 살아가는 인간에게 그 중요성을 부인할 수 없다. 수치심은 사회적으로 허용되는 것과 금지되는 것을 규율하는 규범적 감정이라는 의미를 넘어, 자존적 가치에 필수적이라는 점에서 보다 중요한 윤리적 감정이기도 하다. 그것의 공동체적 성격과 더불어, 개인의 성찰적 윤리성과 결코 모순되지 않는 수치심에 대한 철학적 분석을 존 케크스(John Kekes)와 가브리엘 테일러(Gabriele Taylor)의 수치에 대한 논의를 토대로 전개한다. 수치의 윤리가 초래할 수 있는 사회적 낙인 효과와 같은 부정적인 측면을 경계하면서도, 수치심이 다원화되고 원자적 개인화의 경향이 강해지고 있는 사회에서 주목해야 할 핵심적인 도덕적 감정임을 밝히고 있다.

This article aims at reviewing the ethical significance of shame, with a critical point of view that the contemporary studies on shame have been excessively slanted to in the psychological perspective or only its negative aspects have been empathized in ethics. Shame, a kind of communal emotion related to a relational goal or understanding shared by a social community, cannot be denied for its importance to humanity as social beings. Shame is an important ethical emotion because it is essential to the value of self-respect beyond being normative emotion to regulate both socially permitted and prohibited things, as well. In addition to its communal characteristic, philosophical analysis on shame which is never contradictory to a person’s reflective ethicality is made based on discuss on shame by John Kekes and Gabriele Taylor. Not overlooking negative aspects of ethics of shame such as social stigmatizing effect, it reveals that shame is a core ethical emotion which should be noticed in the society strengthening trend of pluralized and atomic individualization.

목차
요약문
1. 서론
2. 수치심의 윤리와 도덕인식의 윤리학
3. 자의식적 감정으로서의 수치심과 자존감
4. 자율성과 양립 가능한 수치 개념
5. 자기 강화에 의한 수치심 극복과 그 한계
6. 사회적 실행으로서의 도덕성과 수치의 윤리
7. 결론
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