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고등학생들의 건강지식 이해수준과 건강행동 실천 관계분석

Analysis of relationship between understanding level on knowledge of health and health behavior practice
한국웰니스학회지 제12권 제1호, 2017.2, 475-487 (13 pages)
DOI :10.21097/ksw.2017.02.12.1.475
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초록
본 연구의 목적은 고등학생들의 건강지식 이해수준과 건강행동 실천관계를 분석하여 체육수업에 필요한 건강교육 기초자료를 마련하는데 있다 연구참여자는 경기도 S시에 소재한 5개 고등학교 2학년 학생 308명이 선정되었다. 조사도구는 고등학교 「운동과 건강생활」교과서 내용을 토대로 인구학적 특성(6), 생활습관(4), 건강지식(40), 건강지식 이해수준(18), 건강행동 실천(18) 총 86 문항으로 구성하였다. 자료처리는 PASW Statistics 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, t-test χ²검증, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과, 첫째, 식생활지식, 수면지식, 자세지식에서는 절반 이상의 정답률을 보인 반면에, 운동지식에서는 절반 이하의 정답률을 보였다. 둘째, 건강교육 여부에 따른 생활습관 실태는 각 요인별로 유의차가 없었다. 셋째, 건강지식 이해수준과 건강행동 실천은 각 하위요인별로 정적인 상관관계를 보였으며, 각 건강지식 이해수준이 건강행동 실천에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 건강교육 관련 이론 교육을 강조해야 할 뿐만 아니라 실기교육과도 병행할 필요성이 있다.

The purpose of this study was to provide health education basic data required for physical education class by analyzing practical relationship of high school students’ understanding level on knowledge of health. Participants were selected 2nd grade high school students(n=308) at 5 high schools in Gyeonggi Province. Survey tools were composed of 86 questionnaires which were demographic characteristics(6), lifestyles(4), knowledge of health(40), understanding levels of knowledge of health(18), Practice health behaviors(18) based on ‘motor learning and health life textbook’ in high school. Frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, χ², correlation analysis, regression analysis were used to analyze data. The results of this study showed that diet knowledge, sleep knowledge, attitude knowledge showed more than half correct answer rate, while the exercise knowledge showed less than half correct answer rate. Second, there was no significant difference in lifestyle according to health education. Third, health knowledge understanding level and health behavior practice showed a statistically significant correlation with each sub – factors. And the level of understanding of each health knowledge influenced the practice of health behaviors. In conclusion, it is necessary not only to emphasize theoretical education related to health education but also to practice the practical education.

목차
요약
Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
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