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관계적 커뮤니케이션으로서의 뉴스 공유

- 자기제시 성향과 뉴스 공유 대상의 특성을 중심으로

News Sharing as Relational Communication - Focusing on Self-presentation Tendency andCharacteristics of Sharing Audiences -
한국방송학보 제31권 제3호, 2017.5, 114-151 (38 pages)
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초록
이 연구는 뉴스 공유행동을 상대방에게 자신의 좋은 이미지를 제시함으로써 상대방과의 관계를 유지하는 관계적 커뮤니케이션으로 보고, 자기제시성향과 대화상대에 대한 인식이 공유행동에 어떤 영향을 미치는지 탐구하였다. 특히 개인들이 대화 상대에 따라 어떻게 선택적으로 뉴스를 공유하는지 알기 위해, 대화방별로 뉴스 공유 대상을 정교하게 구분할 수 있는 모바일 메신저에서의 뉴스 공유행위를 살펴보았다. 이 연구는 자기제시 성향, 뉴스 공유 대상의 숫자, 공유 대상과의 대화 빈도, 그리고 공유 대상에 대해 느끼는 친밀감이 모바일 메신저에서의 뉴스 공유 의도에 어떤 영향을 미치는지 조사했다. 그 결과, 자기제시 성향이 강할수록, 대화 상대자의 규모가 작을수록, 대화 상대자와 더 친밀감을 느낄수록 모바일 메신저 대화방에서 뉴스를 공유하려는 경향이 높게 나타났다. 또한 대화 상대자에 대한 친밀감과 자기제시 성향 사이에는 상호작용 효과가 나타났다. 이는 이용자들이 모바일 메신저를 이용해서 자신이 원하는 이미지에 부합하는 뉴스를 자신이 원하는 소수의 친밀한 사람들과 공유하면서 관계를 유지한다는 것을 의미한다. 이 연구는 미디어를 통한 뉴스 공유행위가 정보 전달 이상의 관계적 커뮤니케이션 행위이며, 이용자들의 능동적 선택과 참여에 기반을 두고 있음을 보여 준다.

This study interpreted news sharing behaviors as relational communication, and explored how self-presentation tendency and perception of news sharing partners influence the sharing behaviors. We specifically focused on news sharing behaviors on mobile messenger where users can manage multiple chat rooms for different audiences and investigated how self-presentation tendency, number of news sharing partners, and communication frequency and intimacy with the partners affect the intention to share news. The result suggests that users were more likely to share news on mobile messenger when their self–presentation tendency was stronger, the size of sharing audience was smaller, and the partners were more intimate. There was an interaction effect between self-presentation tendency and intimacy with the partners. This study implies how news sharing behaviors can be a type of communication for relationship and impression management beyond informational purposes and how users manage audiences and involve actively during news sharing processes.

목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의
6. 결론
참고문헌
Abstract
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