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공유자동차(Car-sharing)기반의 미래 모빌리티 발전방향에 관한 연구

A study on exploring the future mobility service focused on car-sharing system
한국과학예술포럼 Vol.29, 2017.6, 75-87 (13 pages)
DOI :10.17548/ksaf.2017.06.29.75
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초록
The aim of this research is to understand the value of car sharing and to explore the future direction of improved model. Car sharing is a mobility service that users could share the cars among the car fleets of car sharing operators and it has shown a rapid growth recently.
The financial crisis started in 2008 has struck at the very foundation of the ownership society and the existing perception towards house and car, which have been regarded as a representative assets, are now mentioned as two biggest markets that lead the growth of sharing economy. Car sharing has been regarded as an alternative mode of transport that could mitigate the chronic traffic issues in urban area such as traffic congestion, insufficient parking space and air pollution. Moreover, the improvement of ICT along with the shifting perception towards car among young motorist have led such a sharp increase of car sharing market. In this paper, in order to understand the research topic, firstly, the literature review of car sharing and case study of three types car sharing have been conducted in order to understand and define the value of the car sharing as a future mode of transport. Secondly the case study of B2C car sharing models was conducted. In particular, the discussion of the value of adopting service design to car sharing is an important topic as it is evident that several principle of service design including co-production is expected to play a prominent role in offering user centred mobility design. In conclusion, under the current circumstance where the adoption of car sharing is still in an early stage with the introduction of one-way model along with the round-trip model will lead to increase the market and could be expanded as an alternative mode of transport, the value of such a research will lie in conceiving diverse mobility design scheme for megacities in the future.

본 연구는 모빌리티로서의 카쉐어링(Car-sharing)의 가치를 인지하고 향후 발전모델의 방향성에 대하여 고찰하고자 하였다. 카쉐어링 (Car-shring)은 공유기반의 모빌리티 서비스로서 현재 급격한 성장세를 보이고 있다. 2008년 금융위기가 촉발한 소유의 개념에 대한 변화는 대표적인 소유재인 자동차와 집을 공유경제의 대표적인 산업으로 탈바꿈시켰다. 카쉐어링은 차량소유에 따른 부담감을 해소하고, 도심의 고질적인 교통문제를 완화하는데 가장 현실적인 미래 모빌리티로 여겨지고 있으며, ICT의 급격한 발전과 카쉐어링의 대표적 사용자층인 밀레니얼세대로 대표되는 젊은 운전자들의 자동차에 대한 인식변화로 새로운 발전국면을 맞고 있다. 본 연구에서는 카쉐어링이라는 연구주제의 이해를 위하여 첫째, 문헌분석을 통해 공유경제의 활성화와 카쉐어링의 성장세 그리고 밀레니얼 세대들의 자동차를 향한 개념변화에 대하여 논하였으며, 둘째, B2C기반의 대표적인 세 가지 운영모델을 분석하였다. 셋째, 상대적으로 새로운 모빌리티 서비스인 카쉐어링에서의 서비스 디자인 개념의 중요성과 가치에 대하여 서술하였으며 향후 새로운 모빌리티 디자인을 제안함에 있어 서비스디자인의 역할이 점차 중요해질것으로 여겨진다. 결론적으로 현재 도입단계에 있는 카쉐어링이 새로운 모빌리티로서의 가능성을 인정받고 확대되기 위해서는 기존의 왕복모델과 더불어 편도모델의 도입으로 인한 카쉐어링 시장의 급격한 성장세가 예견되는 가운데, 이러한 연구결과를 바탕으로 사용자 중심의 공유기반 모빌리티 디자인연구가 이루어져야 할 것으로 여겨지며, 향후 대도시를 기반으로 하는 다양한 모빌리티 디자인 제안에도 기여할 것으로 기대된다.

목차
Abstract
국문초록
Ⅱ. 자동차 공유 프로그램 - Car sharing
Ⅰ. 서론
Ⅲ. Car sharing 사례분석
Ⅳ. Car sharing 에서의 서비스 디자인
Ⅴ. 결론 및 제언
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