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관계망과 인터넷리터러시가 청소년의 온라인 참여행동에 미치는 영향

The Effects of Online Networks and Internet Literacy on Adolescents’ Online Participation
韓國言論學報 제61권 제3호, 2017.6, 121-154 (34 pages)
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초록
이 연구는 청소년과 성인의 비교 분석을 통해 온라인 참여를 하는 청소년을 이해하는 데 목적이 있다. 따라서 개인의 친사회적 태도, 온라인 관계망, 인터넷 리터러시 정도에 따라 오락콘텐츠 생산, 이타적 콘텐츠 생산, 정치콘텐츠 생산에의 참여가 어떻게 달라지는지를 살폈다. 분석 결과, 기본적으로 사회적 신뢰를 가진 청소년들이 오락콘텐츠와 이타적 콘텐츠 생산에 참여를 많이 한다는 것을 알 수 있었다. 또한 온라인 관계망은 온라인 참여를 이끄는 주요한 사회자본이 되는데, 결속적 관계망은 모든 영역의 참여에, 교량적 관계망은 이타적 콘텐츠 및 정치콘텐츠 생산에의 참여에 유의미한 영향을 미쳤다. 특히, 교량적 관계망의 영향은 성인과 다르게 나타난 영향으로서 청소년에게 있어서 교량적 관계의 중요성을 의미한다. 뿐만아니라 스킬, 정보, 생산 각 차원의 리터러시가 참여의 각 영역에 다르게 영향을 미쳤는데 이는 어떠한 능력을 가진 청소년들이 온라인에서 적극적으로 활동하게 되는지에 대한 이해를 가늠케 한다. 특히 정치적 영역에 참여가 성인에 비해 상대적으로 매우 독립적 영역으로 나타났다. 이를 바탕으로 참여세대라 불리는 청소년의 온라인 참여의 예측요인과 차별적인 속성을 이해할 수 있었다.

This study aims to understand adolescents’ online participation based on comparative analysis between adolescents and adults. Therefore, we investigated how participation in online content creation-recreational, altruistic, and political-varies depending on social traits, online networks, and internet literacy. Major findings are as follows: First, it was found that adolescents with higher social trust participate more in recreational and altruistic content creation. Second, the results indicate that online networks play a major role as social capital which leads to greater online participation. Among online networks, bonding networks were found to predict participation in each of the three dimensions of online participation, and bridging networks were found to predict participation in altruistic and political dimensions. Especially, adolescents’ bridging networks’ effect on participation varies from that of adults’, suggesting greater importance of bridging networking for adolescents. Furthermore, each aspect of internet literacy-skill, information, and creation-was found to contribute to participation differently, which may help to understand how young people actively engage online based on certain competences. Particularly, adolescents’ participation in political content creation is relatively independent compared to other dimensions, unlike the findings for adults. This study enhances our understanding of influences on adolescents’ online participation and highlights its distinct nature.

목차
1. 문제제기
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
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