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중학생의 학교폭력 피해경험과 가해행동의 관계

- 인지적 정서조절 전략과 공격성의 매개효과

The Relationship between Victimization and Behavior in School Violence of Middle School Students: The Mediating Effects of Cognitive Emotion Regulation Strategy and Aggression
청소년학연구 제24권 제7호, 2017.7, 141-166 (26 pages)
DOI :10.21509/KJYS.2017.07.24.7.141
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초록
본 연구는 중학생의 학교폭력 피해경험과 가해행동의 관계에서 인지적 정서조절 전략과 공격성의 매개효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구를 위해 D 광역시의 남 · 녀 중학생 1,2,3학년 475명을 대상으로 학교폭력 피해경험, 가해행동, 인지적 정서조절 전략, 공격성을 측정하는 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 구조방정식 모형으로 분석되었다. 연구결과는 다음과 같았다. 첫째, 중학생의 학교폭력 피해경험은 가해행동, 인지적 정서조절 전략, 공격성에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공격성은 학교폭력 피해경험과 가해행동의 관계에서 부분매개효과를 나타낸 반면, 인지적 정서조절은 매개효과를 나타내지 않았다. 셋째, 학교폭력 피해경험과 가해행동의 관계에서 인지적 정서조절 전략과 공격성의 이중매개효과가 유의하게 나타났다. 넷째, 성별의 다중집단 분석 결과 학교폭력 피해경험과 가해행동의 관계에서 경로의 차이가 나타났다. 이러한 결과는 중학생의 학교폭력 피해경험과 가해행동을 예방하고 효과적 개입을 위해 인지적 정서조절 전략의 인지 재구성과 공격성 완화에 있어서 성별의 차별적 접근이 필요함을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 결과를 바탕으로 시사점과 제한점을 논의하였다.

The purpose of this study is to examining the mediating effects of cognitive emotional regulation and aggression on the relationship between victimization and behavior in school violence of middle school students. For the study, 475 Students in the first, second and third grades of boy and girls middle school students in D Metropolitan City were surveyed to measure victimization and behavior in school violence, cognitive emotion regulation strategy and aggression. Collected data were analyzed by structural equation model. The results of the study are as follows. First, the victimization of school violence of middle school students has a direct impact on their school violence behavior, cognitive emotion regulation strategy and aggression. Second, aggression was mediated by the relationship between victimization and behavior in school violence, whereas cognitive emotion control strategy did not mediate. Third, the dual mediation effect of cognitive emotional regulation and aggression was significant in the relationship between victimization and behavior in school violence. Fourth, multi-group analysis of gender showed a difference in the pathways of school violence victimization and behavior. these results are middle school students of victimization and behavior in school violence and effective intervention for cognitive emotional control reconstruction and aggression mitigation of gender discrimination approach requires suggests. Finally, implications and limitations were discussed based on the results of this study.

목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 결과
참고문헌
Abstract
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