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캐릭터 스토리의 독창성과 캐릭터의 매력성 및 친근성이 캐릭터 제품 선호도에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effect of Character Story Originality, Character Attractiveness and Affinity on Character Product Preference
한국엔터테인먼트산업학회논문지 제11권 제6호, 2017.8, 47-56 (10 pages)
DOI :10.21184/jkeia.2017.08.11.6.47
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초록
This study investigated the effect of originality, attractiveness, familiarity, reliability and similarity of character story on character product preference. Through this, we tried to present character story, contents development and marketing proposal point to character company. Therefore, the following findings were found. First, character companies must create new characters and create unique stories that are different from existing ones. It should be developed in a form that can express external and internal images of characters. In addition, it is necessary to convey the image that can connect the relationship between story and character as much as possible to consumers through various methods. Second, character companies should develop basic configuration of characters, personal tendency, personal habits and tastes differentiated from other people when they shape character"s appearance. Finally, character companies should shape their characters" appearance as closely as possible to the social life of ordinary consumers in order to increase the liking of character products.

본 연구는 캐릭터 스토리의 독창성, 캐릭터의 매력성, 캐릭터의 친근성, 신뢰성, 유사성이 캐릭터 제품 선호도에 미치는 영향관계를 파악하고, 이를 통해 캐릭터 업계에 캐릭터 스토리 및 컨텐츠 개발과 마케팅 제안점을 제시하고자 하였다. 따라서 연구 결과 다음과 같은 시사점을 찾아내었다.
첫째, 캐릭터 업체들은 신규 캐릭터 발굴 및 개발 시 기존과 차별화된 독특한 스토리를 먼저 창작한 후 이를 통해 캐릭터의 외적 및 내적 이미지 등을 표현할 수 있는 형태로 개발을 해야 한다. 또한 스토리와 캐릭터 간의 관계성을 최대한 연결할 수 있는 이미지를 다양한 방법을 통해 소비자들에게 제대로 전달 할 필요가 있다.
둘째, 캐릭터 업체들은 캐릭터의 모습을 형상화 할 시 캐릭터가 가질 수 있는 기본 설정 구성, 인성적 특성 경향, 타인과 구별되는 개인적인 습관 및 취향 등을 최대한 외적인 모습에 담아낼 수 있도록 개발해야 할 것이다.
마지막으로 캐릭터 업체들은 캐릭터 제품 호감도를 높이기 위해 캐릭터의 외모를 일반 소비자들의 사회생활 모습과 최대한 닮도록 형상화해야 할 것이다.


목차
ABSTRACT
I. 서론
II. 본론
III. 연구 설계
Ⅳ. 실증분석
Ⅴ. 결론
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요약
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