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소매점 편의성이 옴니채널에 대한 소비자 태도와 행동에 미치는 영향

A Study on Consumer Attitude and Behavior using Omni-Channel Retailer
e-비즈니스연구 제18권 제6호, 2017.12, 131-143 (13 pages)
DOI :10.20462/TeBS.2017.12.18.6.131
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초록
Retailers are rapidly evolving today as retail environments are rapidly changing and technology advances. As a result, interest in the academia and business about the omni channel, which incorporates the benefits of the off-line and on-line channels, is increasing. Such a omni channel combines a variety of distribution platforms with different distribution platforms and provides a consistent shopping experience even whenever customers use any channel anywhere else. Therefore, this study analyzed why consumers are positively evaluating and using omni channels.
The results showed that the access convenience, search convenience, transaction convenience, and possession convenience offered by omni channels affected on the consumer’s attitude toward the omni channel, and the attitude had effect on revisit intention to use the omni channel. That is, the more convenient the retailer gives consumers convenience of access, search, transaction, and possession, the more favorable evaluation of the omni channel and the continuing use of it for shopping. Therefore, it will be necessary for consumers to consider various marketing activities to enhance customers’ perceived convenience of omni channel for the sake of successful operations and management.

오늘날 유통환경이 급변하고 관련기술이 발전하면서, 소매점들은 다양하게 진화를 거듭하고 있다. 이에 따라 최근 온오프라인의 장점을 통합한 유형인 옴니채널에 대한 학계와 업계의 관심이 증가되고 있다. 이러한 옴니채널은 오프라인과 온라인의 다양한 유통 플랫폼을 통합하여 소비자가 언제 어디서나 해당기업의 어떤 채널을 이용하더라도 같은 매장을 이용하는 것과 같이 일관된 쇼핑경험을 제공한다. 따라서 본 연구는 최근 소매점들이 관심을 가지고 활발히 적용하고 있는 옴니채널을 소비자들이 긍정적으로 평가하고 이용하고 있는 이유는 무엇인가를 실증 분석하였다.
분석결과 옴니채널이 제공하는 소매점 편의성 하위요소인 접근편의성, 탐색편의성, 결제편의성, 소유편의성 모두 옴니채널에 대한 소비자의 태도에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이렇게 형성된 소비자의 긍정적인 태도는 옴니채널을 지속적으로 이용하려는 의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 즉, 옴니채널을 도입한 소매점이 소비자의 접근, 탐색, 결제, 소유에 대한 편리함을 제공할수록, 소비자들은 해당 옴니채널에 호의적인 평가를 하고 쇼핑을 위해 지속적으로 이용하게 된다는 것이다. 따라서 성공적인 운영과 관리를 위해서 소비자들이 지각하는 해당 옴니채널의 소매점 편의성을 높여주기 위한 다양한 마케팅 활동을 고민해 봐야 할 것이다.

목차
[ABSTRACT]
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Research Model and Hypothesis
Ⅳ. Analysis and Results
Ⅴ. Conclusion and Implications
References
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