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청소년기 학교생활적응이 자살생각에 미치는 영향

- 우울의 매개효과

Effects of Adolescents" School Life Adaptation on Their Suicidal Ideation : Mediating Effects of Depression
보건과복지 제19집, 2017.12, 69-86 (18 pages)
DOI :10.23948/kshw.2017.12.19.69
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초록
본 연구는 청소년기 학교생활적응이 자살생각에 미치는 영향과 우울을 매개하여 자살생각에 영향을 미치는지를 분석하고자 하였다. 본 연구의 대상은 충남 및 대전에 소재한 중·고등학교를 다니는 청소년 566명을 대상으로 하였으며, Baron과 Kenny(1986)의 3단계 방법으로 분석하였다. 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년기 학교생활적응은 자살생각에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년기 학교생활적응은 우울에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 우울은 자살생각에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 청소년기 학교생활적응은 우울을 매개로 자살생각에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 학교생활적응은 우울을 매개로 간접적으로 자살생각에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나, 우울은 학교생활적응과 자살생각간의 관계에서 완전매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 청소년을 위한 학교생활적응 향상 방안과 정신건강 증진을 위한 실천적 개입 방안에 대해 논의하였다.

It is attempted in this paper to analyze if Adolescents’ adaptation to school life might influence their suicidal ideation and whether depression could be a cause of such an ideation as a mediator. A group of 566 middle and high school students enrolled in Chungnam Province and Daejeon Metropolitan City were selected as subjects for this analysis and the three-stage method of Baron & Kenny (1986) was borrowed for analyzing the data gathered from the subjects. The major outcomes of the analysis could be summed up as follows: first, Adolescents’ adaptation to school life was found to have negative (-) impact upon their suicidal ideation; second, Adolescents’ adaptation to school life turned out to have negative (-) influence on their depression; third, depression influenced the suicidal ideation of Adolescents positively (+), it was made known from the study; and fourth, the analysis showed that Adolescents’ adaptation to school life could exercise influence on their suicidal ideation with depression as a mediator, that is, adaptation to school life might have negative (-) influence on their suicidal ideation indirectly with depression acting as a mediator, revealing that depression could have a full mediating effect on the relationship between adaptation to school life and suicidal ideation. Based on the results of this study, it was discussed in the present paper how to improve school life for adolescents and how to intervene practically in order to promote their mental health.

목차
요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 고찰
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
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