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매스 커스터마이제이션의 공동가치창출이 소비자 반응에 미치는 영향

The Effect of Value Co-creation of Mass Customization on Consumer Responses
e-비즈니스연구 제18권 제1호, 2017.02, 37-49 (13 pages)
DOI :10.20462/TeBS.2017.02.18.1.37
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초록
Recent research has focused on value co-creation as consumers actively participate in the new product development or service delivery. Especially, with the technology development, such as the Internet, consumers have more opportunities to engage in the value co-creation processes. In this sense the purpose of this study was to analyze value co-creation in mass customization. Mass customization is the process that consumers create their own product based on their specific needs and wants. When consumers attempt to make their own product in the customization program, they co-create value by participating co-production process. As the popularity of mass customization has increased in online retailing, this study analyzes value co-creation in mass customization and its effects on consumer attitude and purchase intention. Female online consumers (N = 274) participated in an online survey. The results showed that experience, equity, and personalization in the value co-creation increased attitude toward the customized product and purchase intention. Also, as compared to the less involved consumers, highly involved consumers experienced greater value co-creation in the mass customization program. The results of this study provide theoretical implication of value co-creation as well as practical implications for developing effective customization programs for online retailers.

최근 많은 소비자들이 기업과의 공동 작업을 통해 신제품을 개발하거나 서비스를 제공함으로써, 선행연구들은 공동가치창출에 대해 주의를 기울이고 있다. 특히 인터넷과 같은 기술 발달로 인해 소비자들은 공동가치창출에 참여할 기회가 더 많아짐에 따라, 본 연구의 목적은 매스 커스터마이제이션에서의 공동가치창출에 대해 알아보고자 한다. 매스 커스터마이제이션은 소비자가 자신의 독특한 취향과 필요성을 바탕으로 자신만의 독특한 제품을 개발하는 과정을 말한다. 소비자들이 커스터마이제이션 프로그램을 통해서 자신의 제품을 만들 때, 그들은 공동 생산 과정에 참여함으로써 공동가치창출을 경험하게 된다. 본 연구는 매스 커스터마이제이션에서의 공동가치창출과 공동가치창출이 제품에 대한 태도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 총 274명의 여성 소비자들이 온라인 서베이에 참여하였다. 연구 결과에 의하면, 공동가치창출 중 경험, 자산, 개별화가 소비자의 태도와 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 관여도가 높은 소비자들은 매스 커스터마이제이션 프로그램에서 더 높은 공동가치창출을 경험하는 것으로 나타났다. 본 연구는 공동가치창출에 대한 이론적 제언을 제공하였고, 온라인 유통업자들에게 효과적인 전략을 세우기 위한 실용적인 제언을 제공하였다.

목차
ABSTRACT
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Methods
Ⅳ. Results
Ⅴ. Discussions and Implications
References
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