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랜덤포레스트를 이용한 신문사들의 19대 대통령 선거 보도 특성 분석

Analysis of reporting characteristics of newspapers in the 19th presidential election based on random forest
한국데이터정보과학회지 제29권 제2호, 2018.3, 367-375 (9 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.2.367
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초록
국민들은 대통령 선거와 같은 직접 선거에서 필요한 정보를 얻기 위해서 대중매체를 많이 이용한다. 특히 선거기간 동안 각 신문사들은 자신들의 성향을 나타내고, 특정 정당을 간접적으로 지원하는 경향이 있다. 이번 19대 대선이 중요했던 만큼 주요 정당후보 5명에 대한 각 신문사들의 보도 특성이 어떻게 되는지 자료 분석을 통해 알아보고자한다. 구체적으로 이 연구에서는 빅카인즈에서 13개의 신문사들을 선정 후 검색 키워드에 맞는 신문기사 해당 건수 자료를 사용하였다. 랜덤포레스트를 이용하여 신문사 간의 유사성 행렬을 계산하고, 다차원척도법을 적응하여 2차원 지각도를 그렸다. 그 결과 제1측은 신문기사 총 건수, 제2축은 보수 대 비보수로 해석할 수 있었다.

People usually get information from mass media for their decision in direct election like presidential election. Especially each newspaper shows its disposition and tends to support specific party during the election. The 19th presidential election was very important and thus, in this study, we aimed to analyze reporting characteristics of newspapers for five major candidates in this election. More specifically, in this study, our analysis utilized the number of newspaper articles for some key words from 13 newspapers selected from BigKinds website. We calculated a proximity matrix between newspapers based on random forest, and then drew a two dimensional perceptual map of the matrix based on multidimensional scaling. From the map, we can interpret that the first axis represents the total number of newspaper articles and the second axis represents conservative vs non-conservative groups of newspapers.

목차
요약
1. 서론
2. 연구방법
3. 연구결과
4. 결론
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