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액션러닝 기반 의사소통 역량강화 프로그램의 효과

The effects of a communication enhancement program based on action learning
한국데이터정보과학회지 제29권 제2호, 2018.3, 453-465 (13 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.2.453
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초록
의료기관의 환자안전 및 간호의 질 증진을 위해 의료진들의 효과적인 의사소통이 강조되고 있고 이에 따라 간호 대학생의 의사소통 역량강화에 대한 요구가 증가하고 있다. 학생들은 일 방향성의 강의식 수업보다 학생들의 적극적인 참여를 유도하는 교수법에 더욱 만족하고 수업성과를 효과적으로 달성하는 것으로 보고되고 있다. 학생중심 교수법의 일환으로 액션러닝은 학생들이 다수의 사람들과 양방향으로 소통할 수 있는 기회를 제공한다. 이에 본 연구는 일 간호대학의 2학년 재학생 45명을 대상으로 액션러닝 기반의 의사소통 역량 강화 프로그램을 개발하고 의사소통 교과목에 적용하여 효과를 평가하고자 시행되었다. 자료는 2017년 9월부터 12월까지 자가 보고식 설문조사를 통해 수집되었고, SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구결과 프로그램 적용 후 학생들의 대인간 의사소통 )t = -2.291, p= .027) 및 대인관계 능력 (t = -3.013, p = .004)이 유의하게 증가하였다. 반면, 자아존중감 (t = -0.661, p = .512)의 차이는 유의하지 않았다. 본 결과에 따라 의사소통 교과목에 액션러닝 기반의 의사소통 강화프로그램이 확대 적용되어야 할 것이다.

Effective communication among healthcare workers is crucial for quality of nursing. Students have achieved their course outcomes and been more satisfied in the teaching method guiding active involvement. Action learning provides students opportunities that they can communicate bilaterally with others. We conducted this study to develop a communication enhancement program based on action learning and evaluated the effects of the program on nursing students’ interpersonal communication, relationship, and self-esteem. Subjects were 45 sophomores nursing students who enrolled in a communication class. Data were collected using a questionnaire and analyzed using SPSS 23.0 program. Results indicated that the communication enhancement program significantly increased interpersonal communication (t = −2.291, p = .027) and relationship (t = −3.013, p = .004). However, self-esteem was not significantly increased (t = −0.661, p = .512). Such programs including the communication enhancement based on action learning should be applied extensively in communication curriculum.

목차
요약
1. 서론
2. 연구 방법
3. 연구 결과
4. 논의
5. 결론 및 제언
References
Abstract
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