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니꼴라 부리오의 관계미학 관점에서 본 현대예술의 상호작용성

- 인터미디어아트 작품사례를 중심으로

The interaction in contemporary art as seen from the relational art of Nicolas Bourriaud - With a focus on cases of inter-media art
오태원
한국과학예술포럼 Vol.33, 2018.3, 149-160 (12 pages)
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초록
Contemporary art has recently seen a surge of works that combine high-tech media and technology, where art meets engineering. Such works of art have drawn quite a lot of curiosity and interest from the public.
This study is the study of interactive art from the perspective of ‘relational aesthetics’ (esthétique relationnelle) by Nicola Bourriaud, focusing on works of art belonging to genre of intermedia art in contemporary art. The definition of relational aesthetic used in this study was based on that given by Nicolas Bourriaud in his book 「Esthetique relationnelle, 1998」.
Interaction and communication will be very important in intermedia art in the changing medium of use of contemporary art. The common thread is the interaction that occurs between the work and the viewer (user). Tools that connect the two parties, too, take on a very important relational status. From this perspective, one of the most distinct characteristics of contemporary art can be referred to as ‘relational art’. I have described the relational arts based on Bourriaud’s theory. I have looked at the works of representative artists who have presented the paradigm of Relational Aesthetics, which is considered to be one of the ‘relational aesthetics’ by Bourriaud. For example, In 2011, the works of the artists that were introduced at the National Museum of Contemporary Art (Deoksugung Art Museum) and recent media art works. Through analysis of these works, Inter media art, which requires interaction between artists, works and audiences, can be seen as a category of relational art, and has a close relation with the characteristics of relationship aesthetics. Therefore, This study have concluded that the interactivity of intermedia art can be included by the definition of ‘relational aesthetics’.
As a follow-up study, characteristics of various genres of art will be analyzed from the perspective of ‘relational aesthetics’.

최근 현대예술은 예술과 공학의 기술이 만나 이루어 낸 첨단 미디어와 기술에 의한 작품들이 많이 등장하고 있으며, 우리는 그러한 작품들에 적지 않은 호기심과 함께 주목하게 된다.
본 연구는 현대예술에서 인터미디어아트의 장르에 속하는 작품사례들을 중심으로 니꼴라 부리오의 ‘관계미학’의 관점에서 상호작용적 예술에 대해 고찰해 본 연구이다. ‘관계미학’의 관점에 대한 정의는 니꼴라 부리오 (Nicolas Bourriaud) 의 저서 ‘관계미학’, 「Esthetique relationnelle, 1998」의 내용을 기반으로 하였다.
현대예술의 사용 매체들이 변화하는 과정에서 인터미디어아트에서도 매우 중요하게 대두되고 있는 점은 상호작용과 소통일 것이다. 이들의 공통점은 관람자 (사용자)와 작품과의 양방향 소통이다. 이를 연결시켜 주는 도구와 기능 또한 매우 중요한 관계적 위치에 놓이게 된다. 이러한 점에서 현대예술의 가장 큰 특징 중의 하나가 ‘관계적 예술’이라 칭할 수 있다. 관계적 예술에 대해 부리오의 이론을 바탕으로 기술하였으며, 그러한 예로 부리오가 ‘관계미학’에서 손꼽는 ‘관계미학’의 패러다임을 제시한 대표적인 작가들의 작품들을 살펴보았고, 상호작용성의 예로 ‘관계미학’의 소통을 주제로 한 작품사례들을 2011년 국립현대미술관(덕수궁미술관 분관)에서 소개되었던 작가들의 작품과 최근 미디어예술 작품사례 등을 차례로 분석하였다. 이를 통해 작가와 작품, 관객의 상호작용적인 관계를 요구하는 인터미디어아트는 관계적 예술의 범주로 볼 수 있음을 파악할 수 있었으며, ‘관계미학’의 특징과도 매우 밀접한 연관을 지님을 알 수 있었다. 그러므로 인터미디어아트의 상호작용성 또한 ‘관계미학’의 정의로 포괄될 수 있다는 결론에 이르렀다.
향후 ‘관계미학’의 관점으로 다양한 장르의 예술의 특성 등을 분석할 수 있는 기초가 되길 기대한다.

목차
Abstract
국문초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 관계미학과 인터미디어아트의 고찰
Ⅲ. 관계미학의 패러다임을 제시한 작품사례
Ⅳ. 인터미디어아트 작품사례
Ⅴ. 결론
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