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크래머의 『해석학 비판』에 나타난 철학적 해석학 비판

Krämer’s Criticism on Philosophical Hermeneutics : Focusing on H. Krämer’s Kritik der Hermeneutik
철학연구 제120집, 2018.3, 121-141 (21 pages)
DOI :10.23908/JSPS.2018.3.120.121
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초록
이 논문은 한스 크래머의 『해석학 비판』을 통해 해석학의 현재적 논의의 단면을 정리하려고 한다. 크래머는 가다머의 철학적 해석학과 해석철학의 반실재론을 비판한다. 그는 가다머의 다르게-이해하기를 반실재론과 상대주의로 규정하고 이에 맞서 해석대상의 실재론적 소여와 진리일치설을 주장한다. 다르게-이해하기는 대상에 대한 이해가 아니라 이전 해석에 대한 이해이므로 실재와 무관한 관념의 유희이다. 크래머는 가다머의 영향사를 비판하고 과거에 영향 받는 현재 대신 새로운 것을 창출하는 획기적 현재를 강조한다. 획기적 현재는 항상 의식적이며 체계적 관점을 대변한다. 체계학은 과거적인 것을 의식적으로 동시적-현재적인 것으로 변형한다. 여기서 영향사 대신 전진적 영향이 등장한다. 영향사는 현재에 영향을 미치는 과거인 반면, 전진적 영향은 미래에 영향을 미치는 현재이다. 이 논문은 크래머의 실재론을 현재의 대상화 논의와 연결한다. 주객 통일을 주장하는 이론에서는 대상이 소멸되는 반면 실재론에서는 대상의 독자성이 회복된다. 이해 대상 없는 이해는 출발할 수 없다.

This paper tries to recapitulate present discussions of Hermeneutics through H. Krämer’s Kritik der Hermeneutik and to put it into perspective. Krämer criticizes the anti-realism of Gadamer’s philosophical Hermeneutics and the philosophy of interpretation. He determines Gadamer’s anotherunderstanding as element of anti-realism and relativism, and maintains on the contrary the realistic givens and the correspondence theory of truth. Because another-understanding is not the understanding of matter, but of former interpretation, it is the play of ideas that have nothing to do with reality. Krämer criticizes Gadamer’s Wirkungsgeschichte and emphasizes the epoch-making present that produces the new, instead of the present that is influenced from the past. The epoch-making present is always conscious and represents the systematic perspective. Systematics changes the past conscious into the simultaneous-present. Here appears Fortwirkung instead of Wirkungsgeschichte. The former is the present which influences on the future, while the latter is the past which influences on the present, Futhermore this paper connects realism with the debate on objectification. After realism the independence of object (Gegenstand) recovers, while in unity-theory of subject and object object goes out of existence. Understanding can’t begin without its object. We can criticize with Krämer the philosophical hermeneutics and expect the new way of hermeneutic philosophy.

목차
【요약문】
1. 들어가는 글
2. 가다머와 해석철학의 한계
3. 영향사와 현재
4. 실재론과 대상성의 문제
5. 맺음말
참고문헌
〈Abstract〉
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