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국내 인터넷전문은행 이용자의 혁신저항과 혁신수용요인에 관한 연구

- 혁신확산 및 혁신저항이론을 기반으로

A Study on the Determinant Factors of Innovation Resistance and Innovation Acceptance on Internet Primary Bank Services : Combining the Theories of Innovation Diffusion and Innovation Resistance
e-비즈니스연구 제19권 제2호, 2018.4, 91-104 (14 pages)
DOI :10.20462/TeBS.2018.4.19.2.91
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초록
Banking business environment of the fourth industrial revolution has been changed toward the enlargement and globalization of financial institutions. Encouraged by the South Korea government policy in such direction, two internet primary banks (K Bank and Kakao Bank) have obtained the government license. Two internet primary banks are now in the fierce competition each other. However, there are concerns regarding how effectively internet primary banks will be able to provide financial services differentiated from those of existing financial institutions. It"s because they are expected to bring innovative changes to the financial industry.
Prior studies on innovation resistance of information technology services have mainly focused on the technology acceptance and use diffusion model, this study suggested the innovation resistance determinant factors of innovation adopting the Korean internet primary bank services based on the innovation diffusion model, innovation resistance model, and perceived risk theory. This study developed an integrated innovation resistance model to explain the intention to innovation acceptance of internet primary bank services and collected 311 online survey responses from the non-users of the internet primary bank services. The findings of this study suggest that cognition of innovation (perceived relative advantage, perceived compatibility, perceived complexity, and perceived trialability) and theory of perceived risk (perceived risk) affected the innovation resistance which has negative influence on the intention to innovation acceptance of internet primary bank services.

인터넷전문은행(Internet Primary Bank)이란 물리적인 점포 없이 혹은 극소수의 영업점을 가지고 업무의 대부분을 인터넷 및 모바일 기기 등의 전자매체를 통해 영위하는 비대면 방식의 거래은행을 말한다. 1995년 미국에서 최초로 인터넷전문은행이 설립된 후 인터넷전문은행은 영국, 일본, 중국 등으로 확산되었고, 국내에서는 한국카카오은행 컨소시엄(카카오뱅크)과 K뱅크 컨소시엄(케이뱅크)이 예비인가 승인 후 2017년부터 운영 중에 있다. 국내 인터넷전문은행은 지점 방문이 필요 없는 비대면 계좌 개설 및 자금이체 서비스 제공, 시중은행 대비 높은 예금금리와 낮은 대출금리, 저렴한 수수료 등을 내세워 기존 시중은행과 차별화 전략을 내세우고 있다. 새로운 혁신기술이 등장하면 과연 이들 기술이 산업에 채택될 것인가, 채택된다면 얼마나 빠른 속도로 확산 또는 활성화 될 것인가에 대해 관심이 많다. 그러나 어떠한 이유로 혁신기술이 활성화되지 못하는지, 혁신저항은 왜 발생하는지에 대해서는 저조한 관심을 가지고 있다. 혁신에 관한 기존 연구에서도 혁신의 수용과 확산 관점에서 연구가 대부분 수행되었으며 혁신활성화 저해요인 또는 혁신저항과 관련된 연구는 미미한 실정이다. 본 연구는 인터넷전문은행을 채택하는 과정에서 혁신서비스를 거부하는 요인에 대한 규명과 혁신저항이 발생하는 이유를 실증적으로 검증하기 위해 혁신확산이론, 혁신저항이론, 그리고 인지된 위험이론을 기반으로 인터넷전문은행 이용자의 혁신저항에 미치는 요인들을 파악하고 이들 요인이 혁신수용의도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 연구결과, 혁신인지도와 위험의 측정항목으로 제시한 인지된 상대적 이점, 인지된 적합성, 인지된 복잡성, 인지된 이용가능성, 그리고 인지된 위험은 모두 인터넷전문은행의 혁신저항에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 혁신저항도 혁신수용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경과 연구가설
Ⅲ. 연구모형 및 방법
Ⅳ. 가설 검정
Ⅴ. 결론 및 시사점
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