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시뮬레이터 기반 분만교육이 간호대학생의 전공만족도, 간호전문직관과 임상수행 능력에 미치는 효과

Effects of a Simulator-Based Delivery Education on the Major Satisfaction, Nursing Professionalism and Clinical Competence of the Nursing Students
한국엔터테인먼트산업학회논문지 제12권 제5호, 2018.7, 199-207 (9 pages)
DOI :10.21184/jkeia.2018.7.12.5.199
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초록
The purpose of this study was to test the effects of simulator-based delivery education on major satisfaction, nursing professionalism and clinical competence ability of nursing student. This study used a one group, pre-post test design. We collected the data from 55 of 4th grade nursing students using by self-reported questionnaires. Simulator-based delivery education was conducted from April 24th to June 27th, 2017. Simulator-based delivery education was applied for 3hours/week for 18hours. The data were analyzed by frequencies, paired t-test and pearson correlation coefficient using SPSS WIN 21.0. As the result of simulator-based delivery education, among the major satisfaction, nursing professionalism and clinical competence were found. Clinical performance was found to be positively correlated with major satisfaction(r=.437, p<.001) and nursing professionalism(r=.791, p<.001). major satisfaction and nursing professionalism(r=.567, p<.001). The improvements of the major satisfaction(t=-3.676, p<.001), professionalism(t=-2.501, p<.015) and clinical competence(t=-17.740, p<.001) were statistically significant. Therefore, this simulator-based delivery education is an effective intervention to improve major satisfaction, nursing professionalism and clinical competence of nursing students. Based on this result, simulator-based delivery education is needed to improve major satisfaction, nursing professionalism and clinical competence of nursing students. In addition, we provide basic data to developing an effective simulator-based delivery education program for childbirth care.

본 연구는 시뮬레이터 기반 분만교육이 간호대학생의 전공만족도, 간호전문직관과 임상수행능력에 미치는 효과를 파악하고자 시도되었다. 단일군 사전-사후 실험연구로 간호대학생 4학년 55명 대상으로 자기보고식 설문지를 이용하여 2017년 4월 24일부터 6월 10일까지 자료를 수집하였다. 시뮬레이터 기반 분만교육은 1주에 3시간씩 총 18시간을 적용하였다. 연구결과 전공만족도, 간호전문직관과 임상수행능력은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 임상수행능력은 전공만족도(r=.437, p<.001)와 간호전문직관(r=.791, p<.001)과 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 전공만족도와 간호전문직관(r=.567, p<.001)과도 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 시뮬레이터 기반 분만교육 후 전공만족도(t=-3.676, p<.001), 간호전문직관(t=-2.501, p<.015)과 임상수행능력(t=-17.740, p<.001) 모두 통계적으로 유의미하게 향상되었다.
이러한 결과는 간호대학생의 전공만족도, 간호전문직관과 임상수행능력을 향상시키기 위하여 시뮬레이터 기반의 분만 교육이 필요하다. 이와 더불어 분만간호에 대한 효율적인 시뮬레이터 기반 분만교육 프로그램 개발을 위한 기초자료로 제공하고자 한다.

목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
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요약
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