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잠재성장모형을 이용한 학업성취도 변화에 관한 종단연구

Longitudinal study of academic achievement change using latent growth models
한국데이터정보과학회지 제29권 제4호, 2018.7, 937-950 (14 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.4.937
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초록
이 연구는 2014학년도 입학하여 6학기 연속 이수한 K대학생을 대상으로 평균평점, 즉 GPA의 변화를 잠재성장모형을 이용하여 분석하였다. 그 결과 초기값, 기울기 및 2차항 모두가 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며, 이는 이수학기가 증가함에 따라 GPA의 직선 효과와 더불어 곡선 효과가 있다는 것을 의미한다. 이수학기가 증가함에 따라 정시모집과 수시모집 사이의 GPA 기울기 차이가 점차 줄어드는 것을 확인할 수 있었다. 구체적으로 GPA가 정시(나) > 수시일반 > 정시(다) > 수시 잠재능력우수 > 수시면접 순으로 시작하였으나 수시면접 전형을 제외하고는 이수학기가 증가할수록 GPA의 차이가 좁혀지는 것을 확인할 수 있었다. 수능 최저 학력기준을 적용하지 않는 수시면접 전형이 다른 전형에 비해 GPA가 낮은 경향을 보이고 있다. 따라서 수시면접 전형으로 입학한 학생들에 대해 학습동기를 고취할 수 있는 교육 프로그램을 마련하는 것이 필요하리라 생각된다.

In this study we use latent growth models to analyze GPA (grade point average) of students who completed 6 consecutive semesters from 2014 at K University. The results show that the intercept, slope and quadratic term are all statistically significant, so that there is curve effect in addition to linear effect on GPA as the number of completed semesters accumulates. Also as the number of completed semesters accumulates, the GPA slope difference between Regular and Early admission types becomes smaller. Specifically, the starting GPA is ordered as Regular(na) > Early general > Regular(da) > Early potential talents > Early interview, but as the number of completed semesters accumulates, the GPA difference among them becomes smaller except for Early interview admission type. The GPA of Early interview admission type that does not require minimum scores for admission is much lower than those of other admission types. Thus special education programs might be necessary to stimulate the motivation of learning for the students from Early interview admission type.

목차
요약
1. 서론
2. 연구 방법
3. 연구결과
4. 결론
References
Abstract
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