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학교급별 학업성취도에 대한 사교육 효과: 성향점수매칭을 중심으로

The effects of private education on academic achievement by school grade: Using propensity score matching
한국데이터정보과학회지 제29권 제4호, 2018.7, 961-973 (13 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.4.961
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초록
우리나라 사교육비는 최근 3년 동안 꾸준히 증가하는 추세를 나타내고 있으며 이러한 사교육 효과에 대한 많은 선행 연구들이 이루어지고 있다. 하지만 학교급별로 지역에 따라 그 효과는 다를 수 있으며, 이에 본 연구에서는 국가데이터를 기반으로 학교급별 (초·중·고)로 지역에 따른 사교육의 학업성적에 대한 효과를 비교하고자 한다. 본 연구에서는 통계청의 마이크로 데이터 통합서비스에서 매년 표집 되고 있는 2016년 사교육비 조사 자료를 활용하였으며, 전체 대상자 82,751명 중 고려하는 변수의 결측이 있는 대상자들을 제외한 72,313명을 연구 대상자로 선정하였다. 학업성적과 사교육여부에 영향을 줄 수 있는 교란요인들을 보정하기 위하여 사교육여부에 대한 성향점수 매칭방법을 활용하였으며, 지역별 차이를 확인하기 위하여 사교육 여부와 지역변수 간의 교호작용에 대한 통계적 유의성을 살펴보았다. 연구결과를 살펴보면 초등학교와 중학교의 경우 사교육의 효과는 지역별로 유의한 차이가 없었지만 고등학교의 경우 지역별로 유의한 차이를 나타내고 있었다. 초등학교와 중학교의 경우 사교육을 받은 군이 받지 않은 군에 비해 학업 성적이 각각 평균적으로 0.300등급, 0.564등급 높은 것으로 나타났으며, 고등학교의 경우 서울, 강원, 전남, 경기는 유의한 효과를 나타내는 반면 인천, 부산, 대구, 광주, 대전, 울산, 세종, 충북, 충남, 전북, 경북, 경남, 제주는 유의한 효과가 없는 것으로 나타났다.

The cost of private education in Korea has been steadily increasing over the past three years and many studies on the effect of private education have been made. Because the effects may be different by education and region we aim to compare the effects of private education by education and region based on national data. In this study we use the 2016 survey data on private education cost which is being included in the Statistics Korea’s Micro Data Integration Services. Of the total 82,751 subjects, we select 72,313 subjects except the subjects who variables considered in the analysis were missing. To adjust confounders, we use the propensity scores matching and examine the statistical significance of the interaction between private education status and region variables in order to identify regional difference. According to the results, private education is to be effective for the grade and there are no regional difference in elementary and middle schools. In high school, there are regional difference and private education is to be effective in Seoul, Gang-won, Jeonnam and Gyeong-gi but not in Incheon, Busan, Daegu, Gwangju, Daejeon, Ulsan, Sejong, Chungbuk, Chungnam, Jeonbuk, Gyeongbuk, Gyeongnam and Jeju.

목차
요약
1. 서론
2. 연구자료 및 연구방법
3. 연구결과
4. 결론 및 제언
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