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항공기 부착물 및 투하물 환경시험 기준값 설정에 관한 연구

A study on the environmental test guideline for an aircraft attachment and dropping materiel
한국데이터정보과학회지 제29권 제5호, 2018.9, 1189-1199 (11 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.5.1189
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초록
환경시험은 시험대상품이 운용환경에 노출되었을 때 수명주기 동안 정상기능을 수행할 수 있는지 확인하는 과정이며, 효과적인 환경시험을 수행하기 위해서는 시험대상품이 겪을 것으로 예상되는 환경을 적절하게 모사하는 것이 필요하다. 특히, 군수품은 민수품에 비해 극한 환경에 노출되는 경우가 많으므로 정확한 환경시험을 설계하는 것은 매우 중요하다. 미국의 경우 군수품 환경시험 기준값을 결정하기 위해 전 세계 기후 데이터를 수집하여 활용하고 있다. 따라서, 우리 환경에 적합한 환경 시험을 위해서는 군수품의 주요 운용 환경인 우리나라 기후 데이터에 대한 연구가 필요하다. 본 논문에서는 우리나라 고고도 온도 데이터에 대한 분석 결과를 제시한다. 이를 위해 1997년부터 2016년까지 남한 9개 지역의 고고도 (압력고도 1~30km) 온도 데이터를 분석하였다. 분석 결과로 대한민국 고고도 저온 극한값과 발생빈도값을 산출하였으며, 이 결과는 항공기 외장 탑재물 및 투하물의 환경시험 기준으로 활용할 수 있다.

Environmental tests are used to verify if the materiel can withstand harsh environments. In order to conduct effective environmental tests, it is important to simulate proper environment condition that the materiel may endure during its life-cycle. The environmental test process is very important for military products since materiel are more likely to be exposed to extreme environments than commercial products. In the U.S., global climate data are collected and utilized to determine the environmental criteria for the materiel products. ROK’s military products are mostly operated in the Korean Peninsula. Thus, a study on climate data of the Korean Peninsula is necessary. In this paper, the extremes of low temperature and FOO of high altitude low temperature are analyzed. The analysis showed that the world’s extreme low temperature and it of Korea were significantly different below the altitude of 4km. Especially, the difference between those at 1km altitude was -29.9℃. These results can be used as the criteria of environmental test for aircraft materiel which is external mounts and releases.

목차
요약
1. 서론
2. 전 세계 고고도 저온 발생빈도값
3. 대한민국 고고도 온도 데이터 수집
4. 대한민국 고고도 온도 데이터 분석
5. 결론
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