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9급 공무원 시험의 확률·통계문항 분석

Analysis on probability·statistics questions of civil service examination
한국데이터정보과학회지 제29권 제6호, 2018.11, 1655-1662 (8 pages)
DOI :10.7465/jkdi.2018.29.6.1655
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초록
본 연구는 2013년부터 2018년까지의 국가직과 지방직 9급 공무원 (일반행정) 시험과목의 수학 중 확률·통계문항의 축제현황 및 내용을 분석하고, 이를 토대로 변화하는 시대적 상황에 부합하는 능력이 있는지 여부를 측정하는데 타당성한지 여부를 평가해 보고 문제점 도출 및 개선방안을 제시해 보고자 한다. 이를 위해 첫째, 활용적인 측면에서 내용 및 기능적인 특징을 알아볼 수 있는 분석들을 설정하였다. 둘째, 분석들에 따라 최근 6개년 간의 문제에 대하여 출제경향 및 내용분석을 실시하였다. 그 결과 다음을 알 수 있었다. 첫째, 통계학의 활용적인 측면에서 국가직이나 지방직 모두에서 표본추출이나 자료수집 그리고 추론을 통한 해석 등에 대한 문항은 출제되지 않고 있다. 둘째, 통계학의 기능적인 면 중에서는 거의 모든 문항이 수량화하기, 형식화하기, 계산하기 등에 편증된 것으로 나타났다. 학문의 융합과 함께 최근의 화두가 되고 있는 빅데이터의 중요성을 고려한다면, 데이터 수집 및 조사·정리와 같은 기능에 관한 문항이 출제될 필요가 있다고 본다.

This research is to analyze trends and contents of probability·statistics questions in Math area of 9th grade civil servant examination (general administration of national or local) from 2013 to 2018. Based on the analysis, whether the questions are valid measure correspondent to the current time and value was assessed, and plans to improve the validity were discussed. In a purpose of that, first, analysis frame to investigate functional characteristics in a practical aspect was set. Second, trends and contents of questions in recent 6 years were analyzed based on the analysis frame. As a result, two conclusions were drawn. First, both national and local civil servant examinations are not dealing with sampling, data collection and inferential interpretation in practical aspect. Second, most of the questions are biased toward quantifying, formatting, calculating and et cetera, in functional aspect of statistics. Therefore, the researchers recommend functional questions on data collection, investigation and arrangement to be included in the examination, considering current hot topic such as big data and convergent learning.

목차
요약
1. 서론
2. 연구방법
3. 출제경향 및 내용분석
4. 결론
References
Abstract
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