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일본의 기술경영 인력양성을 중심으로

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초록

21세기에 창의성이 더욱 필요한 시점에서 일본은 과거 잃어버린 10년, 불황기의 원인을 공정혁신 의존도의 한계로 지적하고 제품혁신을 통해 활력을 얻고 있다. 이런 가운데 제품혁신을 뒷받침할 인력으로 기술경영 인력양성 계획을 수립하고, 이를 실천해오고 있다. 기술경영이란 기술에 입각하여 사업을 추진하는 기업, 조직이기술의 잠재력을 평가, 이를 사업으로 개발하여지속가능한 성장을 이루고 경제적가치를 창출하는 경영을 말한다. 일본 경제산업성이 미쓰비시 연구소를 대행기관으로 하여 어떻게 기술경영 인력을 양성하는지, 그 과정에서 어떤 과제를 최우선시하는가를 파악하였다. 모방과 역행적 엔지니어링의 한계를 절감하고 있는 우리나라가 어떻게 창의적 기술경영 인력을 양성할 수 있는지에 대한 정책적 시사점을 도출해 본다.

In the times of creativity, 21st century, Japan realized that the cause of recession was process innovation dependency, and make effort to focus on the product innovation. They understand the essence of technology and management, and carry out MOT human resource development. MOT refers to management by which technology-based corporations and organizations can create economic value and ensure their continued growth by assessing the potential of technologies and developing them into businesses. METI(Ministry of Economy, Trade, and Industry) appoint MRI as a agent, and makes MOT human resource, and we need to learn the process of creative MOT program. Korean companies grown by imitation in a short period have faced the limitation of competitive advantage since the IMF crisis. We need focused effort on the product innovation and creativity through MOT program.

목차

Ⅰ. 일본의 잃어버린 10년에 대한 대응전략 : MOT
Ⅱ. 창조적 인력개발과 MOT
Ⅲ. 국내 MOT 인력양성을 위한 제언
참고문헌
국문요약
Abstract

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