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임영호 김은미 김경모 김예란

이 논문을 2019-09-22 에 이용했습니다.

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초록

뉴스에 관한 지금까지의 정의들은 최근 저널리즘 영역에서 일어나고 있는 변화를 따라잡지 못하고 있다. 디지털 환경에서는 뉴스와 여타 정보 사이의 경계가 무너지고, 뉴스이용 행동에서도 생산과 소비의 구분이 흐려지고 있으며, 이러한 변화는 뉴스 개념에까지 영향을 미치고 있다. 이제는 이용자들이 무엇을 뉴스라고 인식하는가 하는 ‘뉴스관’이 생산자들이 뉴스를 어떻게 생각하는지에 못지않게 중요한 문제로 떠오른다. 뉴스 수용자의 뉴스관은 뉴스이용 행위, 나아가 전문 언론인의 뉴스관과 관행에도 영향을 미칠 것이다. 이처럼 변화된 저널리즘 지형에서 뉴스 이용자들이 생각하는 뉴스의 속성은 무엇인가 하는 근본적인 의문은 뉴스 환경을 이해하는 중요한 키워드가 될 수 있다는 인식에서 이 연구는 출발한다.
하지만 뉴스 이용자는 이질적이고 다원적이며, 뉴스 소비나 생산에 관여하는 구체적이고 세분화된 형태, 곧 뉴스 이용패턴에 의해서만 규정될 수 있다. 따라서 이 연구는 온라인을 통해 주로 뉴스를 접하는 뉴스 이용자의 뉴스관을 구성하는 차원들을 요인 분석으로 추출하고 이를 뉴스 이용자의 다양한 특성들, 즉 인구사회학적 속성, 뉴스 이용 행태, 온라인 뉴스 이용행동(뉴스 읽기, 퍼나르기, 글쓰기 등) 등과 연결 지어 살펴보았다. 이들의 뉴스관과 실제 뉴스 이용 방식과의 관련성을 탐색하기 위해서 서베이 자료와 온라인 뉴스이용 로그 자료를 연동한 원소스(one-source) 데이터를 분석하였다. 분석 결과, 온라인 뉴스 이용자의 뉴스관은 일반적으로 통용되던 기존의 뉴스관과 다른 양상으로 나타나고 있었다. 특히, 이들의 뉴스관은 인구학적 속성이나 양적인 뉴스 소비보다 뉴스이용 행동, 즉 어떤 방식으로 온라인 뉴스를 소비하는지에 따라 달라지는 것으로 나타났다.

Traditional definitions of news fails to catch up with rapid transformations in the realm of journalism. In a digital media environment, the boundary tends to be gradually blurred not only between news and non-news, but also between production and consumption aspects in news-use behaviors. These shifts are even re-working a definition of news. Consequently, the users’ perception of what is news has as much importance as producers’, because the former may have much impact not only on their news-use behaviors but also news perceptions and work practices of professional journalists. This research is based on the premise that a fundamental question, i.e., what news users think news is, may offer crucial clues for understanding the meaning of changes in a contemporary news environment.
Given that news users are composed of diverse and heterogeneous segments, the notion of user may be framed only in terms of their specific patterns of news use as well as their modes of participation in the production and consumption of news. Thus this paper extracts, by factor analysis, constituent elements of the on-line news use, and examines their relations to diverse characteristics of news users, such as demographic variables, patterns of news-use, types of online use behavior (reading, shoveling, writing). To explore the relations between stated perceptions and actual uses, this paper draws on an analysis of one-source data, which combines the survey data and online-news use logs. As a result, news perceptions of on-line news users show significant differences from previous common sensical notions. Especially, their news perceptions seem to diverge depending on their ways of consuming online news rather than demographic variables or quantitative patterns of use.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구문제와 연구방법
4. 분석결과
5. 논의
참고문헌
부록
Abstract

참고문헌(0)

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