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[학술저널]

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반경하 서현아

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초록

본 연구는 부모의 교육수준 부모의 직업 부모의 월 소득 수준과 어머니의 성취기대수준에 따라 조기영어교육에 대한 인식을 살펴보고자 하였다. 연구대상은 부산 지역에 소재한 법인 및 민간 어린이집 사립유치원에 자녀를 취원시키고 있는 어머니 305명이다. 수집된 자료의 분석은 SPSS/PC+ for Windows V.12.0 전산처리 프로그램을 사용하여 F-검증, Scheffe 사후검증을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조기영어 교육애 대한 전반적 인식에 있어 부모들은 그들의 직업, 학력, 사회경제적 지위 등과 관계없이 조기영어교육에 대해 필요성을 느끼며 영어교육을 시키고 있었다. 둘째, 사회경 제적 지위에 따른 조기영어교육에 대한 부모들의 인식은 전문교육기관을 통해 매일 영어교육을 해야 하는 실천적인 측면에서는 사회경제적 지위가 높은 집단이 낮은 집단 보다 더 적극적인 생각을 갖고 있다는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 성취기대가 높을수록 미래를 위한 자녀 교육에 대한 관심과 열의가 높다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 조기영어교육에 대한 실태는 국제화 시대 부응을 위해 6세부터 유치원·어린이집에서 영어교육을 시키고 있었다. 앞으로 조기영어교육을 지속시킬 것인가에 대해서는 과반수 이상이 계속 지속시킬 것으로 나타났다. 다섯째, 사회경제적 지위에 따른 조기영어교육에 대한 실태에서는 월 교육비, 교육 횟수, 교육 만족 이유, 교육 지속 유무에 대해서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 여섯째, 어머니의 성취기대수준에 따른 조기영어 교육의 실태에서는 교육 만족 이유에 대해서만 통계적으로 유의마한 차이가 나타났다.

This study will discuss, first, the perception of the early English language learning of the mothers whose children are 5years old according to the social and economical status and, secondly, to find out the fact of the learning.
The following are the conclusion: First, all parents felt strongly the necessity of the early English study regardless of their occupation, schooling, the social economical status, etc, and had their children to learn English All parents had a affirmative thinking that children’s should study English from very early age and everyday to be effective. Second, parents perception of the early English education according to the social and economic status, the parents of the higher status were more positive, in everyday English study, than those of lower status. Third, the higher the mother's achievement expectancy of the children is the higher is the interest as well as enthusiasm toward their children's education in the future. Fourth, the general fact toward the early English language learning in compliance with the globalization of the English language, the learning was performed from age 6 at the kindergartens and the child care centers for less than one hour daily five times a week, and stressing listening and speaking. On the continuation of the learning, more than half of the parents were affirmative. Fifth, on the actual facts of the early English language learning according to the social and economical status there were significant differences in the monthly educational fee, the frequency of learning, the reason of educational satisfaction, and the continuation of learning. Sixth, on the actual fact of the early English learning in the mother’s standard for the child, it was significant statistically only in the reason of the learning.

목차

1. 서론
2. 연구방법
3. 결과 및 해석
4. 논의 및 결론
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌(17)

  • 1.

    , , 연합뉴스, 「“초 1부터 뒤쳐질라” 조기영어교육 과열 조짐」, 2008.2.27

  • 2.

    김명선 , 2007 , 조기영어교육에 관한 부모의 인식 및 실태에 관한 연구 , 석사 , 수원대학교

  • 3.

    김은희 , 2006 , 취학 전 아동의 조기 영어교육에 대한 부모의 인식과 실태에 관한 연구 , 석사 , 금오공과대학교

  • 4.

    김진남 , 2005 , 사회계층에 따른 자녀의 영어 사교육 실태 분석과 학습 성취도와의 관계 연구 , 석사 , 아주대학교

  • 5.

    노옥희 , 2004 , 부모의 성취압력과 아동의 자아개념 및 학업 성취의 관계 , 석사 , 서울교육대학교

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