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[학술저널]

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이재신(중앙대학교) 이영수(중앙대학교) 이민영(중앙대학교)

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초록

과거 전통적으로 뉴스 서비스의 중간상으로서 신문사에 뉴스를 공급해 오던 뉴스통신사는 포털을 중심으로 하는 온라인 뉴스 서비스를 통해 뉴스 소비자들과 직접적으로 접하게 되었다. 본 연구에서는 이렇게 디지털 저널리즘 시대의 뉴스미디어 환경 변화가 뉴스통신사의 역할에 미친 영향에 주목하였다. 즉 이제는 뉴스통신사가 소비자를 대상으로 뉴스를 전달하는 기존 언론사의 역할도 함께 수행하게 되는 현상에 주목하고 이에 따라 뉴스통신사가 겪게 되는 역할과 정체성의 변화를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 뉴스통신사, 언론사, 포털 뉴스 서비스 종사자, 그리고 일반 온라인 뉴스 이용자들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하여 이들의 뉴스통신사에 대한 시각 차이를 살펴보았다.

Traditionally news agencies have been the middle player between the news companies and readers by providing news companies with news contents which in turn are delivered to readers. With the emergence of portal-centric online news journalism, however, there have been changes in the role of news agencies. Now news agencies not only deliver news contents to news companies as usual but also directly
contact readers by supplying news contents to online portals. This means that news agencies are not as much the middle players as news publishing companies. In this study, we conducted in-depth interviews with professionals in news agencies and news companies and news readers to see the differing perspectives towards the role of news agencies in the era of online news journalism.

목차

1. 연구 목적
2. 연구 배경
3. 연구 방법
4. 심층 인터뷰 결과 및 논의
5. 결론
참고문헌

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