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정노택(울산대학교)

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초록

국제해사기구의 해양환경보호위원회에서 CO₂ 배출량 감축의 지구적 노력에 동참하기 위해 최근 선박에서 대기로 방출하는 CO₂의 양을 지수화 하고자 하는 논의가 활발히 진행중이다. 그 대표적인 지수로서 신조선 설계ㆍ건조시에 적용하는 에너지 효율지수(EEDI : Energy Efficiency Design Index for new ships)와 현재 또는 건조 후 항행시에 운항선에 적용되는 에너지 효율지표(EEOI : Energy Efficiency Operational Indicator), 그리고 운항선의 에너지 효율관리 계획(SEEMP : Ship Energy Efficiency Management Plan)등이다. 본 지수는 선박을 설계ㆍ건조시부터 각 선박당 CO₂의 배출값을 산정하고 운항시에도 CO₂배출을 개량하고 이를 감축하는 방안을 모색하도록 유도하는 조치가 될 것이다. 향후 3년내에 발효될 수 있는 임박한 CO₂선박 배출 규제를 조사 분석하고 향후 발전방향을 모색해 보고자 한다.

Since 2003, policies and practices related to the reduction of CO₂ gas emission from ships has been discussing by the International Maritime Organization. The representative emission index and indicator are the EEDI (Energy Efficiency Design Index) for the new ships and EEOI (Energy Efficiency Operational Indicator) during the voyage. For the CO₂ emission monitoring system, the SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan) is also on the table. This global preparations to reduce the CO₂ emission is not except for the surface transportation. This research report elucidates the recent stream on the IMO CO₂ emission from ship and detail explanation on the EEDI and EEOI.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 신조선 에너지 효율지표(EEDI)
3. EEDI 인증방법
4. EEDI의 기준선
5. 운항선의 에너지 효율운항지표(EEOI)
6. 선박 에너지 효율 관리 계획(SEEMP)
7. 시장기반조치(MBI)
8. 향후전망 및 고찰
감사의 글
참고문헌

참고문헌(10)

  • 1.

    국토해양부 , 2009 , 제 59차 해양환경보호위원회(MEPC) 회의결과 보고 , 2009.7.13~7.17, 2009.7 국토해양부(해사기술과)

  • 2.

    국토해양부 , 2010 , 제 60차 해양환경보호위원회(MEPC) 회의결과 보고 , 2010.3.22~3.26, 2010.4 국토해양부(해사기술과)

  • 3.

    국토해양부 , 2010 , 제 61차 해양환경보호위원회(MEPC) 회의결과 보고 , 209.27~1, 2010 국토해양부(해사기술과)

  • 4.

    Corbett, J.J , 2006 , Estimation, Validation, and Forecasts pf Regional Commercial Vesssel Inventories, Tasks 1 and 2 : Baseline Inventory and Ports Comparison, Final Report

  • 5.

    IMO A.963 (23) , 2003 , IMO Policies and Practices Related to the Reduction of Greenhouse Gas Emission from ships

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