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[학술저널]

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이광조(연세대학교) 김지훈(SK Telecom) 양성봉(연세대학교)

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초록

최근 모바일 장비의 다양한 서비스를 지원하기 위한 MANET(Mobile Ad-Hoc Network)에 관한 많은 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 모바일 장비가 가지는 여러 가지 제약성에 의해 클라이언트/서버 환경보다는 Peer to Peer 환경이 선호되고, 이러한 환경에서 flooding 방식의 메시지 수에 의한 네트워크 트래픽을 줄이기 위하여 피어들을 슈퍼 피어와 서브 피어로 구분하여 2계층으로 네트워크를 구성하는 슈퍼 피어 시스템이 제안되었다. 기존의 시스템은 피어의 각각의 상태만을 고려하여 슈퍼 피어와 서브 피어를 연결시킨다. 그러나 본 논문에서는 이웃 피어와의 거리를 고려한 링크 존 방식을 제안하여, 슈퍼 피어와 서브 피어의 연결을 생성 시키며, 다양한 이동 패턴 모델에 대해서 성능 분석을 하였다. 링크존 방식의 시스템은 최대 평균 7.14% 성능향상이 있으나, 링크 존의 크기에 따른 트래픽 증가가 문제가 있으므로 링크 존의 크기를 시스템과 사용 환경에 맞추어 사용하여야 한다.

Recently many researches about mobile ad-hoc networks have been carried out for various services on mobile devices. However, peer-to-peer environments are more preferable than client/server environments due to the limitations of mobile devices. Super peer systems were proposed to reduce the network traffic in terms of the number of flooding messages. A super peer system has a double-layered topology; the peers in the upper layer are super peers and those in the lower layer are sub-peers. Super peer systems can be classified based on how to select super peers in the network. However, these systems do not consider neighboring peers in linking a super peer with its sub-peers; they use only individual peer status. In this paper, we propose the link-zone method that utilizes the distances among neighboring peers for linking a super peer with its sub-peers. For performance analysis, various network mobility models are used. The proposed link-zone based system performed 7.14% better than the previous system, although traffic overhead is increased. So the size of the link zone must be properly determined considering various system environment factors.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 슈퍼 피어 시스템
3. 네트워크 이동 모델
4. 링크 존 방식의 시스템
5. 실험 결과
6. 결론
참고문헌

참고문헌(10)

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