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[학술저널]

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이윤선(목포대학교)

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초록

본고는 두 가지 방향의 목표를 가지고 진행되었다. 여수시의 영당이 처한 현재적 위치를 역사와 문화를 통해 점검하고 그 인문학적 토대를 살펴보는 것, 나아가 영당풍어굿의 지속가능성에 대해 지역문화원형의 보존과 활용이라는 측면에서 문화재 지정 등의 전략적 방안을 고찰하는 것이었다. 이 목표를 위해서 영당이 갖는 도시경관의 의미를 〈장소〉와 〈민속연희〉가 연행되는 민속경관이라는 측면에서 살펴보았다.
여수영당은 이순신장군을 신격으로 모시는 유일한 해신당으로 알려져 있다. 1443년에 설립되었다는 설을 전제하면 그 역사가 15세기 이상으로 소급될 수도 있다. 본래 최영을 신격으로 모시던 당이라고 하는데, 이후 여러 과정을 거치면서 이순신과 최영 등을 모시는 현재의 당으로 변화되었다. 관련기록에 의하면 1900년 영당의 기록을 비롯해, 1942년 영당의 기록까지 이충무공을 중심으로 한 영정이 있었고, 이에 대한 배향이 이루어졌다는 점을 확인할 수 있었다. 그러나 이 영정(影幀)은 1943년 일제에 의해 강제 철거되었는데, 이후 국동어항기지 설립을 위한 매립으로 완전 철폐되었다가 1982년 복원되는 과정을 거치게 된다.
영당은 이러한 유구한 역사와 전통을 자랑하는 여수의 대표적인 민중신앙처라고 할 수 있다. 따라서 影堂은 현재의 여수가 가지고 있는 일제강점기의 수산업도시라는 이미지, 그리고 화학공업도시라는 이미지를 상쇄시킬 수 있는 비보적(裨補的)이고 상보적(相補的)인 민속경관체계로 기능할 수 있다고 보았다. 이것은 여수영당이라는 〈장소〉를 리포지셔닝하는 작업의 일환으로써, 현대적 부조화로 덧입혀진 여수의 경관을 보완할 수 있는 경관이라고 보았기 때문이다. 전통적 풍수사상에서의 비보풍수는 풍수적 환경에 부족함이 있을 때 인문적 환경을 보족함으로써 풍수적 조화를 통한 주거지 생태 환경의 항상성과 안정성의 달성을 목적으로 하는 인문적 대응 방식이기 때문이다.
따라서 영당은 유구한 역사와 전통이 있을 뿐 아니라, 도시경관을 보족하는 민속경관이라는 현대적 의미가 있다는 점에서 지속적으로 보존되거나 활용될 수 있어야 한다고 보았다. 이 보존을 위한 가장 현실적인 방안의 하나로 문화재 지정을 검토해보았다. 문화재 지정은 유네스코에서도 오래전부터 지적하였듯이, 문화경관 혹은 인문경관으로 해석되는 것들이다. 문화재 지정은 대개, 등록문화재(근대문화유산) 지정, 문화재자료 지정, 기념물 지정, 민속자료 지정 등으로 검토해볼 수 있는데, 이중에서 민속자료 지정이 가장 현실적인 방안이 아닌가 생각해 보았다. 이 문화재 지정을 통해 비보적이고 상보적인 전통문화경관이 여수시의 도시경관에 항구적인 경관체계로 기능할 수 있다고 판단하였기 때문이다.

This study is preceeded with two purposes; one is to exam the present situation of Yeosoo shrine by its history and culture and to inquire into its humanistic foundation, and the other is to inquire into a strategic plan on the sustainable possibility of the exorcism for a big catch of fish of shrines in the side of the preservation and the utilization of a local culture prototype. For these purposes, the study exams the meaning of a city of scenary to the side of a folk of scenary where ‘place’ and ‘folk play’ are performed.
Yeosoo shrine has known for the only shrine for the sea god to deify General Lee Soon-shin. Supposed that the shrine was built in 1443, the history of the shrine can be gone back to 15th century or more over. It is said that the shrine was originally for deifying General Choi Young. After going through various processes, the shrine changed the present shrine to deify both General Lee and Choi. According to the related record, there was a portrait scroll centering around General Lee in the record of the shrine until 1942 including the record in 1900. Besides the study can confirm that the tablet was moved into this place. However the portrait was forced removal by Japanese Imperialism on 1943, and having been entirely abolished by the reclamation to establish the Far East Fishing Port Base, the portrait was restored on 1982.
The shrine can be said as the representative popular religious place of Yeosoo to take pride in a long history and tradition. Accordingly, the study considers that the shrine can function as the supplementary and complementary system of folk scenary to be able to offset the image of Yeosoo like a fishery city in Japanese Imperialism and a city of chemical industry. This is because the study considers this fact as one of repositioning work and also considers it as a scenary that can complement Yeosoo’s scenary covered with a modern inharmony. In Korean traditional thought of configuration of the ground, a complementary divination by configuration of the ground is a humane countermeasure to have a purpose on the achievement of constancy and stability in the ecological atmosphere of a dwelling site by the harmony of divination by configuration of the ground when the atmosphere is lack.
Therefore, the study concludes the shrine can be preserved and utilized continuously in that the shrine has the modern meaning of folk scenary which complement a scenary of city as well as has a long history and tradition. The designation as cultural properties can be the most realistic plan for its preservation. The designation, as UNESCO has pointed it a long time ago, can be interpreted as a cultural scenary or humane scenary. Supposed the side of a designation as cultural properties, it will be possible of designation in the part of “Modern Cultural Heritage”, “Data of Cultural Properties”, “Monument”, and “Folk Data”. Among them, the designation as Folk Data will be the most realistic plan. This is because the study estimates that the supplementary and complementary tradition culture scenary by the designation can function as a port scenary system in the city scenary of Yeosoo.

목차

【국문초록】
1. 서론
2. 여수 영당의 역사와 의미
3. 여수의 도시경관과 영당 민속경관
4. 민속경관의 응용풍수, 비보론(裨補論)과 상보론(相補論)
5. 영당의 지속가능한 보존과 문화재 지정 방안
6. 결론
참고문헌

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