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디지털 뉴스 콘텐츠 지불의사에 대한 탐색적 연구

김균수(그램블링주립대학교) 송진(이화여자대학교)

표지

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초록

본 연구는 디지털 뉴스 콘텐츠 유료화 이슈가 뉴스 콘텐츠에 부여하는 이용자의 가치 평가와 본질적인 관계가 있다는 점에 주목하고, 디지털 뉴스 지불의사에 영향을 미치는 이용자 측면의 요인들을 인구사회학적 속성, 뉴스 미디어 이용 특성, 뉴스관의 차원으로 구분하여 살펴보았다. 연구 결과, 디지털 뉴스지불의사에 대한 인구통계학적 예측 변인으로는 연령과 성별이 도출되었다. 뉴스 미디어 이용 특성과 관련, 지불의사를 예측할 수 있는 주요 관심 뉴스 토픽은 온라인 뉴스의 경우 정치 및 건강 뉴스, 모바일 뉴스는 스포츠, 과학/테크놀로지 뉴스로 차이를 보였으며, 뉴스에 대한 관심 영역이 특화될수록 온라인 지불의사가 높았다. 전통적 뉴스 미디어 이용과 아울러 최신 미디어 채택 여부가 디지털 뉴스 지불의사를 설명하는 주요한 변인으로 드러났다. 또한, 대체적으로 시민참여 등 언론의 대안적 기능과 정보 전달 기능을 중요하게 인식할수록 디지털 뉴스 지불의사가 높았으며, 뉴스의 정확성과 편향성에 대한 인식 역시 디지털 뉴스 지불의사와 관련 맺고 있는 것으로 나타났다.

This study explores how demographics, characteristics of news consumption, and perceived journalists’ roles are related to willingness to pay (WTP) for digital news in that the success or failure of charging for digital news content inherently depends on a value judgment that news users would make about news content. As the results of a random-sample online survey of 295 adults, age and gender among demographics turned out to be main variables that predict WTP for digital news. While there was a high WTP for political and health topics for online news, sports and science/technology topics were related to WTP for mobile news. In addition to the use of traditional media, a level of accepting state-of-the-art digital media also predicted WTP for digital news. In the mean time, WTP of online news was generally related to alternative journalistic roles such as civic participation and information delivery roles. Finally perceptions about news accuracy and bias were also predictors of WTP for digital news content. News corporations may consider the implications of the study before charging for digital news.

목차

1. 문제제기
2. 기존 문헌 검토
3. 연구문제
4. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
〈부록 표〉
Abstract

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