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네이버와 미국 야후닷컴 뉴스 비교를 중심으로

김선진(경성대학교)

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초록

미디어의 상업주의화는 오늘날 미디어의 연성화와 선정주의의 광범위한 확산으로 이어진다. 최근 이런 현상은 온라인 뉴스 영역으로 확대되어 뉴스 내용과 더불어 제목에서도 선정적 변형이 관행적으로 이뤄진다. 본 연구는 독자의 호기심에 호소하는 이런 의도적 제목 편집이 선정적 제목에 머무르지 않고 클릭만을 유도하는 반 저널리즘적 행태들이 구체적으로 얼마나 보편적으로 이뤄지고 있는 지를 실증적으로 확인하고자 뉴스의 주된 유통 창구인 포털을 통해 국내 언론의 제목 편집 경향을 탐구하였다. 이를 위해 국내 대표 포털인 네이버와 해외대표 포털인 야후의 총 548개 뉴스에 대해 뉴스 제공사의 원뉴스 제목과 편집된 제목을 수집·비교하였고 내용분석(Content Analysis) 방법을 통해 다음의 연구 결과를 얻었다. 국내 언론사들은 10건 중 3건꼴로 원뉴스 제목과 다르게 포털 제공 뉴스 제목을 편집하고 있는 것으로 나타났다. 또한 이 3건 중 2건이 클릭을 유도하는 낚시성 의도가 매우 심각한 경우이고 1건이 조금 심각한 경우들에 해당한다. 언론 유형별로는 예상과 달리 종합지나 경제지가 스포츠, 문화/연예지보다, 메이저 신문이 중소 후발 매체보다 더 심하고 빈번하게 클릭을 유도하는 제목 편집 습관을 보이고 있었다. 이와 비교하여 야후의 뉴스는 낚시성 비중이 3.2%, 원제목 뉴스 편집 비중도 16.2%에 불과해 극단적 대조를 보이고 있다. 국내 뉴스는 이를 개선하기 위해 언론 스스로의 자성과 변화를 위한 행동이 시급히 요구된다.

The commercialization of media is connected to the broad proliferation of softness and sensationalism of media. This kind of phenomena expand to the area of online news from the traditional news media these days, and then the sensational transformation is made for the headlines of news with its content conventionally. This study examined the tendency towards headline editing of Portal news which is provided by many journalistic media companies to know how broadly this intentional editing in headlines has been exercised. For this purpose, this study sampled and analyzed both the headlines of Portal news and its original headlines coming from news source for 548 news headlines using Content Analysis methodology, and got the following results. It showed that The domestic News media had been editing 3 out of ten, and those had become different from the original news titles. The 2 out of these 3 were very serious cases which induced the audience’s click, and the rest 1 case was relatively less serious. Unlike the expectation, the daily newspapers and economic newspapers are editing the inducing headlines more often and severely than sports and entertainment newspapers, and a few major media are doing similar way of editing more often than minor media. Contrastively, Yahoo news showed only 3.2% for click-inducing headline editing, and only 16.2% for headline editing. It is urgently required that the media should prepare the proper solutions and self-reflection for change and advancement.

목차

(요약)
(Abstract)
1. 연구 배경 및 목적
2. 이론적 배경
3. 연구 문제
4. 연구 방법
5. 연구 결과
6. 결론
참고문헌

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