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문윤지(중앙대학교) 김정윤(NICE)

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초록

본 연구는 두 가지 사업부 기능 간 협력(dyadic cross-functional cooperation)이 신제품 개발(NPD: New Product Development) 역량 및 개발성과에 미치는 영향을 분석하는 데에 목적이 있다. 본 연구는 국내 99개 제조업체를 대상으로 실증연구를 실시한 결과, 초기-후기의 신제품 개발 단계 특성에 따라 신제품개발역량에 영향을 미치는 사업부 기능의 협력 유형이 변화됨을 검증하였다. 신제품 개발 초기에는 마케팅-R&D 간 협력이 신제품 개발역량을 향상시키며, 반면 마케팅-생산 기능 간 협력은 개발 초기의 개발역량에 유의적인 영향을 미치지 못하였다. 한편, 신제품 개발 후기의 경우, 생산-R&D 기능간 협력은 후기 개발역량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 하지만, 마케팅-생산 기능 간의 긴밀한 협력은 오히려 후기 개발역량에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나아가 본 연구는 사업부 기능상의 협력이 개발역량을 통해 신제품 개발성과에 영향을 미침을 밝히고 있다.

The aim of the current study is to look at the impact of cross-functional cooperation on NPD (New Product Development) ability and performance. Based on a cross-industry sample of 99 Korean manufacturers, the paper investigated that the types of cross-functional cooperation, which is significantly associated with NPD ability, are likely to change depending on NPD stages. For example, the cooperation between marketing and R&D function leads to increase NPD ability of the early NPD stage. Additionally, the results show that the cooperation between Marketing and R&D function has significant impact on NPD ability toward NPD performance in early NPD stages, while the cooperation between manufacturing and R&D function has significant impact on NPD ability in late NPD stages toward NPD performance. In case of the close cooperation between marketing and manufacturing function in later NPD, however, has negative impact on NPD ability, rather than in early NPD stages. Furthermore, this study shows that NPD ability has a mediation effect between cross-functional cooperation and NPD performance.

목차

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 사업부 기능 간 협력(cross-functional cooperation)
Ⅲ. 연구모형 및 가설
Ⅳ. 연구방법론
Ⅴ. 연구결과
Ⅵ. 결론 및 시사점
〈참고문헌〉
Abstract

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