본문 바로가기
[학술대회자료]

Select Ahead : 3D 커서를 사용한 가상환경에서 객체 선택의 효율성 향상을 위한 상호작용 기법

  • 학술대회자료

Select Ahead : 3D 커서를 사용한 가상환경에서 객체 선택의 효율성 향상을 위한 상호작용 기법

Select Ahead : Interaction Technique to Improve Efficiency of Object Selection in Virtual Environment with 3D Cursor

박순찬(한국과학기술원) 김재일(한국과학기술원) 박진아(한국과학기술원)

표지

북마크 0

리뷰 0

이용수 53

피인용수 0

초록

객체 선택(Object Selection)은 가상환경에서 사용자가 조작하고자 하는 객체를 선택하는 상호작용이다. 이는 대부분의 가상환경에서 가장 기본적으로 수행되는 상호작용이기 때문에 객체 선택의 개선은 전반적인 사용자 상호작용의 질을 높이는 데 직접적인 영향을 준다. 사용자 입력으로 커서의 3차원 위치를 조작하고, 가상 객체를 선택하는 3차원 포인트 커서와 같은 상호작용 기법들은 사용자가 객체 선택 시에 매번 커서의 위치를 대상 객체의 위치로 옮겨 주어야 하는 특징 때문에 소요 시간이 길고, 입력 포인터의 이동거리가 길어진다는 한계가 있다. 이에 본 연구는 3D 커서환경에서의 객체 선택의 효율성을 향상시키기 위한 상호작용 기법인 Select Ahead를 제안한다. 객체 선택의 효율성을 향상시키기 위해서 Select Ahead는 이전 프레임에서의 커서 이동 방향을 축적하여 현재 커서의 진행 방향을 예측하고, 예측된 방향으로 원뿔형태의 상호작용 영역을 설정하여 그에 일부 또는 전체가 포함되는 객체를 선택할 수 있게 하는 객체 선택 기법이다. 본 연구에서는 제안한 상호작용 기법인 Select Ahead를 평가하기 위하여 객체선택을 수행할 수 있는 가상 환경을 구현하고 사용자에게 Select Ahead와 3차원 포인트 커서를 각각 사용하여 객체선택을 하도록 하는 사용자 실험을 수행하고, 그 결과를 비교하였다. 그 결과, 사용자는 Select Ahead기법으로 다수의 객체 선택을 완료하는 데 필요한 커서 이동 경로의 길이가 3차원 포인트 커서 환경보다 훨씬 짧은 것을 확인할 수 있었으나, 객체 선택을 완료하는데 소요된 시간의 측면에서는 크게 다르지 않음을 확인하였다.

Object selection in virtual environment refers to an interaction task for choosing a particular object that a user wants to obtain. Because object selection is the most basic interaction in virtual environment, improvements on object selection can increase the quality of the overall user interaction. The techniques like the 3D point cursor which selects the object by controlling three dimensional position of the cursor have the limitations in the interaction time and the length of the interaction trace for object selection. That is because it is required to move the cursor toward the objects whenever the users try to select them. To solve these limitations, we suggest Select Ahead as an interaction technique to improve the efficiency of object selection in virtual environment with the 3D cursor. To enhance the efficiency of object selection, we accumulate the directions of the cursor movement from previous frames and estimate the direction of the current cursor"s movement by using the accumulated directions of cursor movement. We configure a conic interaction volume toward the estimated direction of the current cursor movement and select the objects which are partially or completely included within the interaction volume. To evaluate Select Ahead, we perform user experiment of object selection with not only Select Ahead, but also 3D point cursor to compare performance of Select Ahead with that of existed object selection technique. The results show that the total length of cursor movement with Select Ahead is much shorter than that with the 3D point cursor for the object selection. However, there was not much difference in object selection completion time between Select Ahead and 3D point cursor.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 관련연구
3. Select Ahead
4. 실험
5. 결론 및 추후연구
참고문헌

참고문헌(0)

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
Insert title here