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[학술대회자료]

뇌파신호를 이용한 네트워크 기능성 아케이드게임 구현

  • 학술대회자료

뇌파신호를 이용한 네트워크 기능성 아케이드게임 구현

Development of the Network Serious arcade Game using EEG Signal

이지영(숭실대학교) 홍성진(숭실대학교) 조용운(숭실대학교) 민현규(숭실대학교) 고일주(숭실대학교)

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초록

뇌파 인터페이스가 게임에 새로운 장치로 각광받고 있고 기능성 게임에 적용되어 교육, 의료, 훈련 효과등에 활용되고 있다. 다양하게 출시되는 뇌파 인터페이스 장치가 있음에도 불구하고 하드웨어 개발 수준에 비해 콘텐츠 개발이 매우 미비하다. 또한 기존 콘텐츠는 독립형 게임으로 개발되어 있어서 상호작용의 한계가 있고 쉽게 지루함을 느낄 수 있다. 현시점에서 뇌파 인터페이스를 적용한 기존 콘텐츠의 문제점을 보완하고 독립형 기능성 게임에서 벗어나 사용자들 간의 상호작용이 가능한 네트워크 기능성 게임을 구현하였다.

EEG interface has been highlighted for a new interface device on games and it has been utilized for special purposes with the elements of education, medical treatment and training. Although various contents have been developed, it is very low level compared with development of hardware. Also the existing contents that developed for only stand-alone games have limit interaction and make people bored. Therefore we supplemented the problems of the existing contents and developed the network serious game that is able to interact with people.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 뇌파와 기능성게임
3. 뇌파 인터페이스를 이용한 네트워크 기능성 아케이드 게임 구현
4. 결론
참고문헌

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