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[학술대회자료]

다중 해상도 필드 심도 렌더링

  • 학술대회자료

다중 해상도 필드 심도 렌더링

Multi-Resolution Depth-of-Field Rendering

정유나(한국산업기술대학교) 이성길(성균관대학교)

표지

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초록

근래 실시간 필드심도 렌더링 가속을 위해 후처리 기반의 많은 방법들이 제안되고 있으나, 그 품질은 여전히 다중 시점 기반 분산/누적 방식의 distributed ray tracing/rasterization 방법의 결과에 미치지 못하고 있다. 그러나 이러한 다중시점 방식 렌더링의 부하는 필요한 렌즈 시점의 수에 비례하므로, 일반적으로 실시간에 쓰이기에 부적합하다. 이에, 본 논문은 다중 해상도의 3D 모델을 이용하여 필드 심도 렌더링의 성능을 현격히 향상하는 방법을 제안한다. 또한, 이산적인 다중 해상도의 모델 이용 시 불연속성을 없애기 위한 해상도 블렌딩 방법을 제안한다. 본 방법을 이용하여, 표준 렌더링 방법과 비슷한 품질을 유지하며, 최대 네 배가량의 성능향상을 얻었다.

Rendering quality of recent approaches for real-time depth-of-field rendering has been far from those of object-based approaches such as distributed ray tracing or rasterization. Despite the higher quality of object-based approaches, costly rendering of multiple views impeded their use for real-time applications. This paper presents an acceleration method for depth-of-field rendering based on multi-resolution models. We also present the multi-resolution blending method that avoids popping artifacts resulting from transitions between discrete levels. Our implementation attained improvements in rendering performance up to four times, while maintaining quality similar to the reference solution.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 렌더링 알고리즘
3. 결과
4. 결론
참고문헌

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