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[학술저널]

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2000-2009

조성호(경북대학교)

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초록

이 연구는 지상파 TV 뉴스와 보도를 중심으로 지상파 주요 장르와 비교하여 상대적 경쟁력 변화 추이를 분석하는데 목적을 두었다. 이를 통해 이용 행태의 역동적 변화과정을 거시적으로 비교할 수 있다는데 이 연구의 의의가 있다. TNmS의 시청률 데이터를 이용하여 2000년부터 2009년까지 10년간의 변화 추이를 비교 분석하였다. 그 결과 첫째, 보도 장르의 경우 정보나 드라마 장르에 비해 시청률의 하락률이 낮은 것으로 나타나 오락 장르 다음으로 경쟁력을 지닌 것으로 확인되었다. 둘째, 장르별 평균시청 연령과 연속 시청시간의 변화를 분석한 결과 보도의 평균 연령이 타 장르에 비해 가장 많이 상승하였고, 연속시청시간도 2000년 10분에서 2009년 6분으로 떨어진 것으로 확인되었다. 그러나 타 장르의 경우는 예상과 달리 전부 연속시청시간이 늘어났다. 이는 경쟁심화로 지상파의 정보, 드라마, 오락의 장면전환의 증가와 자극적 요소의 편성이 작용한 결과로 해석된다. 셋째, 방송3사의 주시청시간대 뉴스 추세 분석결과 전체적으로 하락하는 추세를 보였다. 그러나 주 타깃 연령층이 유사한 MBC와 SBS의 경우, 모든 연령층에서 SBS가 MBC에 비해 시청률이 약간 높은 것으로 나타났다. 그러나 방송 3사의 4개 채널의 보도 장르 전체 추세를 비교하면, MBC가 20-40대에서 SBS는 물론 KBS1에도 앞서는 것으로 나타나 여전히 MBC의 브랜드 파워가 작용하고 있음을 알 수 있었다. 결국 방송환경변화와 각 방송사의 편성정책 및 보도정책에 따라 뉴스와 보도의 시청률이 변화함을 확인할 수 있었다.

This research explored the trend of the relative competitiveness of the terrestrial broadcasting news genre compared to its other major genres and macroscopically investigated the change of news watching among viewers. Using TNmS ratings data from 2000 to 2009, the current study analyzed the changing trends of watching television. Results showed that the news genre, excluding the entertainment genre, was highly competitive since the news genre showed less declining ratings compared to the information and drama genres. Next, the average age of news viewers was increasing compared to other genres, while the span of continuous watching times had been decreased from ten minutes in 2000 to six minutes in 2009. Interestingly, the average watching times of other genres showed increase. This is likely due to the frequent changes of scene in the information, drama, and entertainment genres, as well as the programming of indecent or violent programs caused by recent fierce competitiveness among channels. Lastly, the overall news ratings of terrestrial broadcasting at peak hours had dropped. While both media outlets had similar target viewers, SBS had more viewers than MBC. However, among four terrestrial broadcasting channels, including KBS2, MBC was leading in ratings in the 20?40 age range of viewers, which showed that the brand power of MBC was still notable. This research showed that the ratings of the news genre changed based on the programming and coverage policy of each terrestrial broadcasting company.

목차

1. 문제제기
2. 이론적 배경 및 문헌 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 결과분석
6. 결론 및 논의
참고문헌

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