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[학술저널]

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Hyeyon Kwon(KAIST) ChangwooSuh(KAIST)

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초록

2011년 11월 20일,대한민국 정부는 16세 미만의 청소년을 대상으로 셧다운 제도를 실시하였다. 한국 소셜 게임 회사의 데이터를 바탕으로, 셧다운 시스템으로 인한 두 그룹의 플레이 시간과 네트워크 영향의 차이를 분석하였다. 그 결과, 셧다운 시스템이 게임 사용자의 플레이 시간에 구조변화가 있는 것으로 나타났다. 또, 셧다운 제도가 실시된 이후,많은 사람들이 접속을 할수록,플레이 시간이 줄어드는 음의 관계가 나타남을 알 수 있었다.이 연구는 소셜 게임의 사용자들이 몇 가지 재미있는 특성을 지니고 있음을 보여준다.

The Korean government enforced the shutdown systemfor children aged under 16, starting from November 20th, 2011. Based on data from a Korean social game company, we found the structural change of play time of user and the difference of network effects among two different groups. The results show that the enforcement of the shutdown system makes the structural change for play time of users. There is negative network effect on play time for users and when the policy is implemented, network effect gets worse as more people are online, users play the game less. This study shows some interesting implications for the characteristics of users on social game.

목차

1. Introduction
2. Theoretical Backgrounds and Hypotheses Development
3. Data
4. Empirical Analysis
5. Discussion and Conclusions
References

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