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[학술저널]

극단 ‘가교’ 연구

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극단 ‘가교’ 연구

‘천막극장 시대’를 중심으로-

A Study on Troupe ‘Gagyo’ - Focusing on ‘Pavilion Theater Age’ -

박경선(부경대학교)

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초록

극단 ‘가교’는 1965년, 대중들에게 즐거움과 위안을 줄 수 있는 공연을 하는 것을 목표로 창단되었다. 창단 후, 학교.지방.전국의 교도소와 소년원 등을 찾아다니는 순회공연을 통하여 대중과 소통하였으며, 중·고등학교에서 연극을 지도하는 교사들을 위한 세미나를 열기도 하였다. 뿐만 아니라 우리나라에서 처음 그림자극을 시도하였고, 천막극장을 마련하여 직접 관객을 찾아가는 공연을 하는 등 새로운 형태의 공연 문화를 만들었다.
‘가교’가 바닷가로 산으로 천막극장을 들고 이동 공연을 한 여름은 연극의 휴한기이다. ‘가교’는 앉아서 관객을 기다리는 것이 아니라 ‘관객이 있는 곳에 연극이 간다’는 결의를 다지며 적극적으로 관객을 찾아가는 활동을 하였다. 천막극장에서 공연을 하기까지 어려움이 많았지만, 창단 취지에서 밝히고 있듯이 ‘가교’는 대중과 함께하는 연극을 실현하기 위해 천막극장을 들고 관객을 찾아갔다. 즉 ‘가교’는 대중과 함께하는 민중극을 실현하기 위해 노력한 것이다.
그리고 ‘가교’는 천막극장을 통한 사회참여를 실천한다. 불우 청소년들을 위한 학교가 어려움에 처했다는 소식을 듣고, 강릉 지방에서 그 학교를 돕기 위한 공연을 연다. 공연 수익금을 기부하여 학교 부지를 마련하는데 일조하였다. 또한 ‘가교’는 천막 극장에 다른 극단들을 초대하여 여름연극제를 연다. 여러 극단의 참여를 통해서 다양한 작품을 관객들에게 제공할 수 있게 된 것이다.
1980년 강원도 연곡해수욕장에서 여름연극제가 열린 이후, 천막극장을 이용한 여름 연극제는 열리지 않았다. 1973년에 시작한 ‘가교’의 천막극장은 관객을 찾아가는 적극적인 자세를 통해 휴한기인 여름에도 연극 공연을 할 수 있다는 것을 알려주었고, 연극을 통한 사회참여를 실행하였으며, 연극을 잘 알지 못하는 지방에 순수연극을 알렸으며, 연극에 대한 대중들의 관심을 불러일으키는 역할을 하였다.

With the aim of performances that can give pleasure and comfort to the public, Troupe ‘Gagyo’ (Bridge) was founded in 1965. Since its foundation, the Troupe has communicated with the public through tours visiting local and nationwide schools, prisons and Youth DePavilion ion Centers etc. and held seminars for teachers who coach a play in middle and high schools. In addition, it attempted a shadow play for the first time in Korea and created a new form of performing arts like directly going to the audience for performances by preparing Pavilion Theaters.
It is the summer when ‘Gagyo’ put on moving performances in a ‘Pavilion Theater’ of beaches and mountains and the summer is the off-season of a play. Affirming its resolution that ‘A play goes to a place wherever there is the audience’, ‘Gagyo’ visited the audience actively rather than sit and waited for the audience. There have been a lot of difficulties to perform in ‘Pavilion Theater’ but as said in founding purpose, ‘Gagyo’ has tried to realize a play together with the public, that is, a popular theater. Also, ‘Pavilion Theater’ of ‘Gagyo’ plays a role of expanding a venue.
And ‘Gagyo’ practices social participation through the ‘Pavilion Theater.’ Hearing that a school for unfortunate youths is in trouble, it performed to help the school in Gangnung province. By donating proceeds from the performance, it contributed to the establishment of the school site. Also, ‘Gagyo’ invites other troupes to the ‘Pavilion Theater’ to hold Summer Theatre Festival. Through the participation of several troupes, various works can be provided to the audience.
Since Summer Theatre Festival was held in Yeongok Beach of Gangwondo in 1980, no Summer Theatre Festival using ‘Pavilion Theater’ has been held. The ‘Pavilion Theater’ of ‘Gagyo’ started in 1973 let us know the fact that plays can be performed even in the summer which is the off-season through the active attitude visiting the audience, practiced social participation through plays, spread pure plays to the provinces unfamiliar with plays and served to arouse the public interest about plays.

목차

〈국문초록〉
1. 연구목적 및 연구사 검토
2. 천막극장의 태동
3. 천막극장의 확산
4. 천막극장의 대표작 〈철부지들〉
5. 천막극장의 의의
참고문헌
Abstract

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