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[학술저널]

성서신학 방법에 관한 논고

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성서신학 방법에 관한 논고

An Argument on the Biblical-Theological Method

이영진(호서대학교)

표지

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초록

필자는 성서신학 방법에서 주로 드러나는 역사개념의 편중성에 문제를 제기하고자 이 논문을 작성하였다. 이미 그것은 중립적이고도 균형감 있게 정리되었을 동향과 전망에 관한 보고서 상에서도 어렵지 않게 접할 수 있는 문제인데, 예를 들어 ① 텍스트 이전(以前) ② 텍스트 내(內) ③ 컨텍스트 순으로 대별해 놓고서 그 각각에게 배열되는 방법론 경향들을 역사비평, 문학비평, 그리고 사회과학비평으로 그 범주를 규정짓는 일종의 관념 형태로 드러난다. 왜냐하면 마치 그 분류는 텍스트 이전 내지 텍스트 외(外)로 나아갈 수 있는 방법은 오로지 역사적이거나 사회과학적으로만 가능한 것처럼 보이기 때문이다. 이러한 소극적 역사 태도를 넘어 적극적 역사 이해를 성서신학의 한 방법으로 받아들일 때 우리는 다음과 같은 분류 방식을 제안 받을 수 있다. (1) 이성적 역사개념: 문자 방법 (2) 전이해적 역사개념: 언어 방법 (3) 전역적 역사개념: 탈 문자-언어 방법이다.

The purpose of this study is to argue that most biblical theological methods have a biased historical concept. It has been assumed that the methods have ensured the neutrality on the tendency and prospects.
The problem is found in such a stereotype as categorizations of biblical-theological methods. The stereotype divides the text pre-text, inter-text, and context while methodologies are categorized as historical criticism, literary criticism, and social sciences criticism.
This can lead to miscommunication that we cannot go both forward and out of the text with any method other than historical method of social scientific method.
I propose that there is a more flexible approach for a more active rather than a passive from history. It is to be categorized as follows; 1) a historical concept of rationalism: Script, 2) a historical concept of pre-understanding; Verbal script, and 3) Historical concept of gamut: Post script.

목차

초록
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 성서신학 방법론의 새 분류
Ⅲ. 나가는 말
참고문헌
Abstract

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