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소비심리 및 행동에 근거한 소비자 감성모델에 관한 연구

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소비심리 및 행동에 근거한 소비자 감성모델에 관한 연구

A Study on the consumer’s emotion model based on the consuming psychology and activity

김경태(가야대학교)

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초록

현대사회는 제품의 이미지를 소비하는 시대이며, 이것은 소비자 감성의 중요성을 의미한다. 이는 기능적 우수성만을 추구하던 과거와 달리, 정신적 만족감을 포함한 개인적 기호(嗜好)와 감성이 제품 선택의 중요한 요소라는 것을 의미한다.
디자인의 우수성을 결정하는 요소 중에서 특히 색채는, 제품의 아이덴티티를 전달하고 소비자에게 다가가는 결정적 요소이며, 소비자의 감성에 부합하는 적절한 색채의 사용은 제품의 이미지를 향상시키고 승패를 결정짓는 중요한 요인이 된다. 이러한 측면에서 볼 때 정성적이며 다양한 소비자의 감성을 파악하여 이를 디자인개발 현장에서 활용 가능한 소비자 감성정보로 구축할 필요가 있다.
본 연구는 소비자 감성의 다양성을 전제로, 문헌연구 및 소비심리ㆍ행동양식에 기초한 설문조사의 정량적 분석을 통하여 제품색채개발에 있어서 활용 가능한 소비자 감성모델을 분류하였다.
그러나 소비자 감성 모델 분류를 위한 본 연구의 설문조사에 있어서 보다 넓은 지역, 다양한 계층, 많은 세대에 걸친 보다 많은 샘플의 누적이 아쉽지만, 소비자의 감성이 [Color지향형(자기어필적 Color지향형타입, 오감만족적 Color지향형타입), Shape지향형(상호관계적 Shape지향형타입, 오감만족적 Shape지향형타입), Function지향형(정보분석적 Function지향형타입, 상황분석적 Function 지향형타입), Material지향형(오감만족적 Material지향형타입, 상황분석적 Material지향형타입), Trend지향형(상호관계적 Trend지향형타입, 자기어필적 Trend지향형타입)-5개 지향형 10개 타입으로 유형화]와 같이 다양하게 존재하며 각각 그 특성이 상이함을 확인할 수 있었다.
결론적으로, 향후 보다 많은 샘플링 확보를 통하여 소비자 감성모델 유형화의 정합성을 확보하고, 소비자 감성모델의 데이터베이스를 구축할 필요가 있다. 향후 본 연구를 기반으로, 소비자 감성모델에 따른 선호색채의 정량적 측정을 통한 소비자 감성색채 정보의 구축을 기대한다.

Modern society is the era of consuming the goods’ images and this means the importance of the consumer’s emotion. This means that, unlike the past seeking the functional superiority, the individual preference and emotion including mental satisfaction play as a basis in selecting the goods. Color is the critical point in determining the design superiority, showing the good’s identity, and appealing to the consumers. The use of appropriate color in accordance with the consumer’s emotion is the critical point in enhancing the good’s image and determining the success of the good. Based on this perspective, it is needed, with finding the quantitative and various consumer’s emotion, to build up the information on the consumer’s emotion which can be utilized at the design development.
This study, with qualitative analysis of opinion polls on literature study, consuming psychology and activity aspects bsed on the diversity of the consumers’ emotions, assorted the consumers’ emotion models which are needed for the development of the colors of the goods. The opinion polls on the assortment of consumer’s emotion models, however, should have been conducted on the wider area, various classes, and generations
The consumers’ emotion models are classified into 5 inclinations with 10 types; color inclination (self-appealing color and five senses-satisfying inclinations), shape inclination (mutual-relation and five senses-satisfying shape inclinations), function inclination (information analysing, function, situational analysis, and function inclinations), Material inclination (five senses-satisfying and situational analysis inclinations) and Trend inclination (mutual-relation trend, self-appealing trend inclinations), and it is identified that they are different from each other.
In conclusion, it is needed, by securing more samples, to secure the inclination of consumer’s emotion models and build up the database on the consumer’s emotion models. It is hoped that this study will lead to the building up of the information of the consumer’s emotion color with the quantitative measurement of the color priority based on the consumer’s emotion model.

목차

1. 서론
2. 인간성향 유형화 방법과 특징
3. 소비자 감성모델 측정 실험
4. 소비자 감성모델 분류 사례
5. 결론
참고문헌

참고문헌(16)

  • 1.

    , , http:, , www.kenneagram.com, index.htm

  • 2.

    김난도 , 2010 , 소비자는 무엇을 원하는가 , 한국경제신문사

  • 3.

    김숙기 , 2007 , 지능형 감성 정보 시스템 디자인 방법론에 관한 연구 : 퍼지 신경망에 의한 비선형의 색감 정보 디자인을 중심으로 , 박사 , 동서대학교 디자인&IT전문대학원

  • 4.

    도쿄 상공회의소 , 2008 , 컬러코디네이션의 실제-제품색채 , (주)휴엔즈 : 7 ~ 10

  • 5.

    東京放送 , 1992 , G感性で「あなた」が見える -21世紀の人間判別モデル , ワニブック ス

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