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[학술저널]

학교체육을 통한 정의적 영역 발달 방안 탐색

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학교체육을 통한 정의적 영역 발달 방안 탐색

An Inquiry into Affective Domain Development through Physical Education

이재용

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초록

이 연구의 목적은 학교체육을 통하여 정의적 영역 발달을 증진하는 방법적 대안을 모색하는 것이었다. 이를 위해 문헌고찰을 통해 학교체육에서 협동학습, 팀 활동하기 및 책임감 모형의 가능성을 조사하였다. 첫째, 협동학습의 구성, 협동 학습의 선정과 수정, 사회적 기능 가르치기 및 협동 학습 모형의 평가를 고찰하였다. 둘째, 도전 교육과정의 일환으로서 팀 활동하기의 중요성을 부각시켰다. 셋째, 체육 프로그램의 골격으로서 개인적·사회적 책임감을 가르치고 협동하도록 가르치는 책임감 모형에 대한 논의가 이루어졌다. 협동학습, 팀 활동하기, 책임감 모형에 대한 구체적이고 실용적인 사례의 제시가 체육지도자들에게 인성 덕목을 잘 가르치는 체육 수업인가를 인식하게 하고, 좋은 체육 수업에 대한 통찰력을 제공하려 하였다.

The purpose of this study was to investigate the methodological alternatives of affective domain development through physical education. Through the review of literature, the practical procedures for cooperative learning, team building, and teaching personal and social responsibility models were explored. First, the organization of cooperative learning, the importance of teaching social skills, and the assessment of cooperative learning model were explored. Second, the importance of team building activities as one of the challenge curriculum was highlighted. Third, implements of teaching personal and social responsibility models were discussed. To provide specific and practical guidelines for the implementations of character education through physical education, such concepts as cooperative learning, team building, and teaching personal and social responsibility were introduced for physical educators to provide acknowledgments and insights about good physical education lessons for teaching the specific themes of affective domain development through physical education.

목차

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