본문 바로가기
[학술저널]

간호대학생의 감성지능 수준에 따른 스트레스 정도 및 스트레스 대처방식의 차이

  • 학술저널
  • Top 10%

간호대학생의 감성지능 수준에 따른 스트레스 정도 및 스트레스 대처방식의 차이

Differences in Stress and Stress Coping Strategies according to Emotional Intelligence in Nursing Students

송주은(아주대학교) 채현주(중부대학교)

표지

북마크 2

리뷰 30

이용수 1,168

피인용수 0

초록

Purpose: The purpose of this study is to identify differences in stress levels and stress coping strategies according to the degree of emotional intelligence in nursing students. Method: Study participants included 367 nursing students from three universities in Gyeonggi and Chungnam provinces. Data were collected through a self-administered questionnaire in December 2012 and subsequently analyzed via the IBM SPSS 20.0 program with descriptive statistics, independent t-tests, one-way ANOVA and Scheffe tests. Results: The emotional intelligence of nursing students was slightly higher than average. Perceived stress and clinical practice stress among nursing students were high and nursing students used more problem-focused compared to emotion-focused coping strategies. Nursing students who had a higher level of emotional intelligence exhibited lower levels of perceived stress (t=2.26, p=.025) and clinical practice stress (t=9.37, p<.001) and more used problem-focused coping strategies (t=-7.56, p<.001) than those who had a lower level of emotional intelligence. Conclusion: These results suggest that nursing interventions to improve the emotional intelligence of nursing students are necessary to manage stress more effectively.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
References

참고문헌(30)

  • 1.

    강석화 , 2013 , 대학생의 대학생활스트레스와 자살생각의 관계에서 우울의 매개효과 , 청소년학연구 20 (4) : 49 ~ 71

  • 2.

    김정엽 , 2006 , 간호학생의 자아분화 정도와 스트레스 수준 및 스트레스 대처방식에 대한 연구 , 한국간호교육학회지 12 (2) : 238 ~ 247

  • 3.

    박준호 , 2010 , 대학생을 대상으로 한 한국판 지각된 스트레스 척도 타당화 연구 , 한국심리학회지:일반 29 (3) : 611 ~ 629

  • 4.

    박현주 , 2010 , 일 간호대학생의 스트레스, 우울, 대처방법과 임상실습 만족도 , 한국간호교육학회지 16 (1) : 14 ~ 23

  • 5.

    유계숙 , 2013 , 대학생의 학업․취업 스트레스 대처방식과 학업 스트레스로 인한 소진 및 취업 스트레스 간의 관련성에 관한 연구 , 상담학연구 14 (6) : 3849 ~ 3869

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
Insert title here