본문 바로가기
[학술저널]

도시철도 인프라 확장이 지가에 미치는 영향

  • 학술저널

도시철도 인프라 확장이 지가에 미치는 영향

경인선 복복선화를 사례로

The Effect of Expanding Urban Railway Infrastructure on Land Prices - A Case Study of Gyeongin-Line Quadruple Track -

김범식(서울연구원) 남대식(서울연구원) 김도연(서울연구원) 김경민(서울대학교)

DOI : 10.17208/jkpa.2014.10.49.6.195

표지

북마크 1

리뷰 0

이용수 210

피인용수 0

초록

It is well known fact that the location of Railway station has a significant effect on land price. Numerous academic works has conducted to measure the amount of effectiveness of providing public transportation services. This study was conducted to estimate the effects, in terms of land price, by improving railway facilities from Dual track to Quadruple. This study has differences from past studies in two aspects. Firstly, the data is more accurate by mapping whole individual value of land. These procedures are powered by Google API, arcGIS and Python programming. Secondly, the vital methodology of this study applied the Double difference (DID) and Triple difference (DDD) approaches for analyzing influence factors of land price. Distance from station, population density, road ratio and land use type (commercial and residential area) are considered as influence factors. By DDD analysis, this study found that the improvement of urban railway mostly affected commercial areas whereas the effects to residential areas were relatively low.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 자료의 구축
Ⅳ. 분석 방법론
Ⅴ. 결론 및 정책제언
인용문헌 References

참고문헌(12)

  • 1.

    김대욱 , 2011 , 셀프서비스 주유소의 진입에 관한 실증적 연구: 이중차분모형을 통한 접근 , 경제학연구 59 (2) : 77 ~ 99

  • 2.

    김대웅 , 2002 , 지하철 도보역세권 설정방법과 적용에 관한 연구 , 국토계획 37 (5) : 177 ~ 186

  • 3.

    김태호 , 2008 , 보행거리에 따른 역세권 내부 지가분포 및 영향요인 비교 연구 - 수도권 기성시가지와 신시가지 사례를 중심으로 - , 서울도시연구 9 (3) : 93 ~ 105

  • 4.

    김태호 , 2008 , CART분석을 이용한 신도시지역의 지하철 역세권 설정에 관한 연구 , 한국철도학회논문집 11 (3) : 216 ~ 224

  • 5.

    이재영 , 2004 , 수도권 신도시의 역세권과 지하철 이용행태 변화분석 , 국토계획 39 (4) : 93 ~ 103

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
Insert title here