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[학술대회자료]

활동이론에 근거한 대학원생의 교내 융합연구관련 Q&A 행동 분석 및 시스템 디자인 가이드라인

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활동이론에 근거한 대학원생의 교내 융합연구관련 Q&A 행동 분석 및 시스템 디자인 가이드라인

Analysis of Graduate Students’ Research Related Q&A Behavior in Campus with Activity Theory, and its System Design Implications

오태화(카이스트), 박상근(카이스트), 이의진(카이스트), 윤완철(카이스트)

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초록

대학원생의 교내 연구관련 Q&A 행동을 분석하기 위해 KAIST 의 학생들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 진행했다. 근거이론을 이용하여 인터뷰 내용을 분석하고 활동이론에 근거하여 결과를 조직화했다. 그 결과 KAIST 대학원생의 교내 연구관련 Q&A 행동에는 1) 연구관련 교내 커뮤니티 부재 및 관련 주제 전문가 탐색의 어려움, 2) 폐쇄적 연구실 문화 및 개인적 질의의 부담감, 3) 문제적 분산 지식관리 및 주체간 협업 부재라는 세 가지 핵심 주제가 있다는 것을 도출해냈다. 본 연구에서는 세가지 핵심주제를 한국 문화의 관점에서 해석을 함으로써 새로운 교내 연구관련 Q&A 시스템을 위해 1) 교내통합 검색, 2) 연구실/학생 상세 정보 제공, 3) 온라인 연구 관심 그룹 활동 지원이라는 디자인 가이드라인이 필요함을 제시한다.

To analyze campus research Q&A behavior of graduate students, we conducted focus group interviews with graduate students of KAIST in Korea. We analyzed the interview data with a grounded theory approach and organized the results by using a framework inspired by activity theory. The result indicated that campus research Q&A behavior of graduate students has three main themes: 1) the absence of campus research community and the difficulty of Topic expert search, 2) the closed lab culture and the burden for personal question, 3) the dispersed knowledge problem and the absence of collaboration. We interpreted three main themes as Korean culture and suggested design guidelines: 1) Campus comprehensive search, 2) Offering detail information of labs/researchers, 3) Supporting online interest group.

목차

요약문
ABSTRACT
서론
연구방법: 포커스 그룹 인터뷰
연구결과
디자인 함의 및 결론
참고문헌

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