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감각단서, 접촉욕구, 정보처리유형이 인지반응과 제품평가에 미치는 영향

양윤 김윤정

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초록

본 연구에서는 감각단서, 접촉욕구, 정보처리유형이 인지반응과 제품평가에 미치는 영향을 검증하였다. 실험 1의 결과, 제품접촉이 소비자에게서 인지반응을 산출하였다. 또한 접촉욕구가 높은 소비자에게 접촉기회가 주어졌을 때 인지반응이 가장 많이 산출되었으며, 아울러 제품평가도 매우 호의적이었다. 그러나 접촉욕구가 낮은 소비자는 접촉기회가 있을 때보다 없을 때 제품평가가 더 호의적이었다. 실험 2의 결과, 접촉욕구가 높은 소비자의 경우, 분석처리 시 촉각단서가 제시될 때 제품평가가 가장 호의적이었다. 그러나 접촉욕구가 낮은 소비자의 경우, 정보처리유형에 관계없이 촉각단서가 제시될 때 제품평가가 가장 비호의적이었다. 이런 결과들을 통해 제품접촉이 소비자의 인지반응을 산출한다는 것과 촉각은 접촉욕구가 높은 소비자에게 특히 효과적이고, 시각은 접촉욕구가 낮은 소비자에게 더 효과적임을 알 수 있었다.

The purpose of this study is to find how the sensory cues of stimulus, information processing modes, and need for touch influence on consumer`s cognitive response and product evaluation. The hypothesis of experiment 1 is that when one has chance of touching the product, it would produce more cognitive thoughts than when one has no chance, and if one has high NFT(need for touch), one would evaluate positively a product. The results show the significant main effects of both NFT and chance of touching on the amount of cognitive response, and the significant main effects of NFT, chance of touching, and the significant interaction effect between these two factors on the product evaluation. The hypothesis of experiment 2 is that when one receives a haptic cue, one who has high NFT would evaluate more positively the product in the analytic processing. But in the case of low NFT, when one receives a haptic cue, one would evaluate negatively the product regardless of information processing modes. The results show the significant main effect of sensory cues, the significant two-way interaction effect between NFT and sensory cues, and the significant three-way interaction between NFT, sensory cues, and information processing modes on the product evaluation.

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