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김경희(한림대학교)

이 논문을 2019-08-29 에 이용했습니다.

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초록

본 연구는 모바일에서 서비스되는 포털 뉴스의 뉴스가치와 편집의 독자성, 뉴스 편집이 이용자의 뉴스 이용에 미치는 영향을 고찰하기 위해 내용분석을 실시했다. 연구 결과, 사회적 뉴스가치를 나타내는 뉴스가 분석 대상의 70% 가까이 되었고, 두 포털에서 국가적 중요성, 사회적 갈등성 등 사회적 뉴스가치의 개별 기준이 적용된 뉴스의 비중이 유사한 것으로 분석됐다. 네이버 분야별 홈의 10개 뉴스 중 8~9개 뉴스는 다음 편집 뉴스에서 다루는 이슈와는 별개의 이슈를, 다음 분야별 홈의 10개 뉴스 중 6~8개의 뉴스는 네이버 뉴스에서 다루는 이슈와는 다른 독자적인 이슈의 뉴스를 편집하고 있었다. 한편, 메인 홈 뉴스에서 편집된 뉴스 중 30% 정도가 많이 본 뉴스의 이슈와 일치했고, 이용자는 모바일 화면의 상위에 배치된 뉴스를 하위에 배치된 뉴스보다 많이 읽고 있었으며, 뉴스가 화면의 위쪽에 배치될수록 댓글 수가 많아져서, 포털의 뉴스 편집이 이용자의 뉴스 이용에 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다.

This study conducted content analysis on how users are affected by the news value and news editing of mobile portal news. The results showed that about seventy percent of analyzed news were those with social news values. It was also observed that two portals, Naver and Daum, had similar rate of social news values such as national issues and social conflicts in their news edition. Eight to nine out of ten news on the main page of Naver delivered different issues from those of Daum while six to eight out of ten news of Daum edited its own issues different from Naver. Also around thirty percent of front page news on each portal were identical with those of widely-viewed news. Additionally, users read news on the upper part of main page more widely than those on the lower part. News on the upper parts got more replies, too. These tendencies observed implied that the users were affected by news edition of portal.

목차

1. 문제제기
2. 연구의 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 함의
참고문헌
Abstract

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