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[학술저널]

커피전문점 선택속성의 상대적 중요도에 관한 연구

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커피전문점 선택속성의 상대적 중요도에 관한 연구

Fuzzy-AHP 분석방법으로

A study on the relative importance of attributes of coffee shop selection : Fuzzy-AHP

김동수(가톨릭관동대학교) 김민수(가톨릭관동대학교)

DOI : 10.21298/IJTHR.2016.07.30.7.195

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초록

본 연구는 국내 커피 전문점의 관한 연구로 커피전문점 이용자의 점포선택에 영향을 미치는 선택속성의 상대적 중요도를 분석하였다. 연구방법으로는 Fuzzy-AHP 분석법을 사용하여 의사결정의 계층구조모형을 만들어 상대적 중요도를 도출하였다. 제2계층은 신뢰성, 유형성, 보증성, 쾌적성, 친절성, 신용성으로 분류하고, 제3계층으로 각 유형별 4개 항목으로 구성하였다. 연구대상은 커피 전문가와 소비자를 대상으로 하였다. Fuzzy-AHP 분석결과 커피전문점 선택속성 중 친절성, 쾌적성, 신뢰성, 신용성, 유형성 순으로 중요도가 높은 것으로 나타났다. 친절성에서는 종업원의 태도, 쾌적성에서는 용기청결, 신뢰성에서는 맛, 신용성에서는 점포평판, 유형성에서는 접근용이성이 상대적으로 높은 중요도를 보였다. 프랜차이즈 커피전문점에서는 친절성, 자영점에서는 쾌적성이 중요도가 높은 것으로 나타나 점포형태에 따라 점포경영에 우선순위를 두고 경영전략을 수행해야 할 것이다. 즉 프랜차이즈전문점은 표준화된 맛과 고객이미지를 소비자에게 제공하고 있지만, 결국은 고객을 응대하는 점원의 친절성이 중요하다는 점을 나타내고 있다. 자영 커피점에서는 어느 정도 고객이 만족할 만한 쾌적한 실내분위기와 점포 이미지를 제공할 수있느냐가 고객의 점포선택에 중요한 요소라고 할 수 있다.

This in this study, the relative importance of selection attributes that affects the customer’s choice of coffee shop was analyzed. Decision making hierarchical structure model was built with Fuzzy-AHP and the relative importance was drawn. The second layer was classified by reliability, materiality, amenity, hospitality and credibility. The third layer consisted of 4 items by types. And this research was aimed at coffee experts and consumers. As a result of Fuzzy-AHP analysis, the relative importance of selection attributes, rated from highest to lowest, was hospitality, amenity, reliability, credibility and materiality. And it showed that the attitudes of the coffee shop employees weighed heavily with the hospitality, and cleanliness of containers, coffee tastes, reputation of the coffee shop and the easy accessibility weighed heavily with amenity, reliability, credibility and materiality respectively. In the franchises, hospitality was the most and in the self-supporting stores, amenity was the most. Judging from this, management strategy should be established with priority given to the store management based on the store type. That is a franchise restaurant , but offers customers a standardized taste and image to the consumer , after all, represents the importance of the two friendly clerks respond to customers. The independent coffee shop can be said to some extent the customer is satisfied with the pleasant indoor atmosphere and store important element in the choice of whether the customer can provide the store image.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 설계
Ⅳ. 실증분석
Ⅴ. 결론 및 시사점
참고문헌
〈국문요약〉

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