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[학술저널]

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김치호(한양대학교)

DOI : 10.18658/humancon.2016.09.42.197

이 논문을 2019-07-07 에 이용했습니다.

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초록

2016년 KCON은 LA에서 5번째로 진행이 되었다. 2012년 Irvine, California에서 처음으로 개최한 KCON은 한류 시장에 대한 가능성을 확인하고, 미국 내 CJ E&M의 방송 사업체인 Mnet America의 사업을 확대하기 위한 것이었다. 2013년 행사장은 LA Memorial Sport Arena로 옮기며 이틀간의 행사로 확대되었고, 음악방송프로그램인 M Countdown이 함께 진행되었다. 2014년부터 2016년까지는 일본, 뉴욕, 제주도, 아부다비 등으로 확대되어 왔다. 2016년 7월에는 미국 LA에서 3일간의 Staples Center와 LA Convention Center에서 3일간의 행사로서 진행되었다. KCON이 다른 일반적인 K-Pop 콘서트와 차별화되는 부분은 기간 내 진행되는 컨벤션 행사라는 점이다. 해당 컨벤션 행사에는 다양한 회사가 참여하는 기업부스와 행사의 주제와 연관되는 패널과 워크샵 그리고 아티스트를 만날 수 있는 팬 언게이지먼트 등이 포함되었다. 기업부스 중 일부는 행사 주최인 CJ의 수익원과 동시에 중소기업의 해외진출을 지원하는 상생프로젝트이기도 하다. 패널과 워크샵에서는 한류의 음악과 음식등 다양한 K-Culture를 체험할 수 있는 내용이 제공되었다. 그리고 아티스트를 만날 수 있는 레드카펫이나 하이터치를 통해서 팬들은 그들의 스타를 가까이서 접하기도 했다. 한편 행사의 더욱 큰 차별점은 많은 부분의 컨벤션이 팬의 자발성으로 이뤄지고, 자체적으로 즐기는 행사로 진행된다는 것이었다.
한류는 1990년대 말부터 중국과 일본 등 아시아에서 한국 드라마의 인기로부터 시작되었다. 이후 K-Pop의 인기는 미국, 유럽과 남미까지 한류를 확대해왔다. 이후 K-Beauty, K-Food등도 인기를 얻으며 한류의 확산을 지속해왔다. 한류의 성장 속에서 KCON의 의미는 한류를 K-Culture 또는 K-Lifestyle로 확대하는 데 있을 수 있다고 할 수 있다. 본고는 2012년과 2013년 직접 계획하고 진행했던 KCON의 과거에 대해 조명하고, 문화탐방으로 방문한 2016년 KCON LA 행사에 대한 현재를 정리한 내용이다. 나아가 2016년 KCON LA 행사에서 K-Culture를 활용하여 발전하는 마케팅 플랫폼을 확인하고, 한류의 지속화를 가능성을 타진하고자 한다.

KCON LA 2016 was the fifth event in the region. In 2012, the first KCON opened in Irvine, California to test the Hallyu market and support the business of cable channel, Mnet America operated by CJ E&M. Following year, the venue was moved to LA Memorial Sport Arena and the event was extended to 2 days. The concert was joined by music chart show, M Countdown. From 2014 to 2016, regions added were Japan, New York, Jeju Island, and Abu Dhabi. On July 2016, KCON opened for 3 days at Staples Center and LA Convention Center. The differentiating factors of KCON with other K-Pop concerts are the convention elements. Various companies participate for corporate booths, number of panels and workshops open for related subjects and fan engagements are offered for artist meet up during the convention. Corporate booths are revenue driver for CJ while CJ is also supporting mid to small capitalization companies to enter global market. Korean music and Korean Food are shared in number of ways during the panels and workshops. Fans can meet their favorite stars at red carpet and meet & greet sessions. All in all, the biggest factor that separate KCON from other Hallyu events is that KCON is a fan convention which fan voluntary participate and enjoy.
Hallyu started from popularity of K-Dramas in China and Japan during late 1990s. K-Pop expanded the regions to the U.S., Europe and South America. Later K-Movie and K-Beauty also gained popularity and extended Hallyu. KCON in the era of Hallyu growth has shown possibilities to expand Hallyu to other K-Cultures and K-Lifestyles. In this article, the past of KCON will be highlighted based on my personal experience of planning and operating the event. In 2016, KCON LA was visited to confirm the present status of the event. Further, KCON’s role of legitimate marketing platform and Hallyu extension will be examined.

목차

국문초록
I. Introduction
II. K-Culture
III. KCON
IV. Conclusion
References
〈Abstract〉

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