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아동의 사회성 발달과 바람직한 아버지의 양육 참여에 관한 연구

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아동의 사회성 발달과 바람직한 아버지의 양육 참여에 관한 연구

A study on the Social Development of Children and Father’s Parenting Paticipation

박선희(수성대학교)

DOI : 10.21184/jkeia.2017.02.11.2.151

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초록

본 연구는 아버지의 양육참여와 학령전기 아동의 사회성 발달간의 관계에서 아동의 자기조절능력의 매개효과를 검증함으로써 아동의 사회성 발달을 위한 간호중재프로그램 개발의 기초자료를 제공하고 시도되었다. 본 연구의 대상자는 K와 A지역의 5개의 유아교육기관에 다니는 4-7세 학령전기 아동의 아버지를 대상으로 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS Win(ver. 20.0)프로그램을 이용하여 t-test, ANOVA, scheffé test, pearson"s correlation coefficients and multiple regression을 통계 분석하였고, 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny가 제시한 매개효과 검증절차를 사용하여 간접효과의 유의성 검증인 Sobel test를 구하였다. 연구 결과는 아버지의 양육 참여가 높을수록 아동의 자기조절능력이 향상되는 설명력이 35%였고, 아버지의 양육참여와 아동의 자기조절능력이 높을수록 아동의 사회성 발달이 증진되는 것은 설명력이 46%로 나타났다. 이러한 결과를 근거로 향후 아동의 사회성발달을 증진시키기 위해 아버지의 양육참여도와 아동의 자기조절능력을 동시에 향상시킬 수 있는 간호중재전략개발이 필요하다는 것을 제시한다.

This study was to was to provide basic data for development of nursing intervention program necessary to promote development of children"s sociality by validating the mediating effect of children"s self-regulation competence in the relationship between paternal participation in child-rearing and preschool children"s sociality development. The participants in this study were 204 Fathers of 4-7 year old preschool children attending five kindergarten institutions in K and A districts. Data were analyzed using t-test, ANOVA, scheffé test, pearson"s correlation coefficients and multiple regression techniques with the SPSS 20.0 program. Mediation analyzed using Baron and Kenny method and Sobel test. The results showed that the children"s self-regulation competence had a partial mediating effect. The explanability was 35% for greater improvement in children"s self-regulation competence proportional to the extent of paternal participation in child-rearing. Meanwhile, the explanability was 46% for greater children"s sociality development proportional to the extent of paternal participation in child-rearing and children"s self-regulation competence. The results of this study suggest that nursing intervention strategy would need to be developed which can improve paternal participation in child-rearing and children"s self-regulation competence at the same time to promote children"s sociality development in the period ahead.

목차

I. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References
요약

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